Met welk doel is zelfevaluatie onderdeel van het bestuurlijk visitatietraject?

Het belangrijkste doel van de zelfevaluatie is reflectie. Het bestuur reflecteert op het bestuurlijk handelen van de afgelopen periode: keuzes die zijn gemaakt bij het opstellen van de bestuurlijke opgave en de daarop gebaseerde bestuurlijke taak en op het bestuurlijk vermogen. Maatschappelijke, bestuurlijke, onderwijskundige en bedrijfsmatige ontwikkelingen zijn daarbij natuurlijk ook van belang.

Tevens wordt nagedacht over de vraag of interne en externe stakeholders wel voldoende worden betrokken bij het realiseren van de gestelde doelen. Daarnaast gaat het bestuur tijdens het maken van de zelfevaluatie na of de bestuurlijke opgave en de bestuurlijke taak nog steeds actueel zijn. Zo niet, dan bepaalt het bestuur wat en hoe deze aangepast moeten worden. De zelfevaluatie is ook een check om te kijken welke professionaliseringsactiviteiten nodig zijn om de bestuurlijke taken adequaat uit te kunnen voeren.

Het zelfevaluatierapport vormt voor de visitatiecommissie het uitgangspunt voor de voorbereidingen voor de visitatie. De commissie zal op basis hiervan een eigen analyse van het bestuurlijk functioneren maken en aandachtspunten formuleren die tijdens het bezoek aan de orde komen. De visitatiecommissie selecteert voorafgaand aan het bezoek een aantal onderwerpen die tijdens het bezoek uitgebreider worden besproken. Deze onderwerpen vormen daarmee de rode draad voor de visitatie en worden in de gesprekken tussen de commissie en het bestuur en de andere stakeholders verder uitgediept.