Wat verandert er in 2025 voor het primair onderwijs?
Het primair onderwijs verandert continu. Ook in het nieuwe kalenderjaar vindt er een aantal verschuivingen plaats. Zo worden er nieuwe wetten en subsidieregelingen ingesteld en gaat het minimumloon omhoog. Hieronder lees je de belangrijkste veranderingen voor het primair onderwijs in 2025.
Minimumloon omhoog
Elk halfjaar past de overheid het minimumloon aan. Dat gaat nu van 13,68 naar 14,06 euro per uur. Dat bedrag geldt voor iedereen van 21 jaar en ouder. Het minimumsalaris in het primair onderwijs bedraagt bij een fulltimeaanstelling hierdoor per 1 januari 2025 € 2.446,44 per maand. Schaaltreden waarvoor op grond van de salaristabel een lager salaris geldt, worden gecorrigeerd naar het geldende minimumsalaris.
Bekijk hier de salaristabellen
Schijnzelfstandigheid zzp'ers
De Belastingdienst gaat na jaren discussie en onduidelijkheid de wet tegen schijnzelfstandigheid handhaven. Dat betekent dat organisaties geen zzp'ers en freelancers meer mogen inhuren voor werk dat ze niet zelfstandig uitvoeren. Zzp'ers mogen namelijk niet werken als schijnzelfstandige: iemand die in de praktijk hetzelfde doet als een werknemer.
De wet hiervoor is al in 2016 ingegaan. De handhaving volgt nu, maar de Belastingdienst gaat in 2025 nog geen boetes geven. Wel kunnen werkgevers naheffingen krijgen. Dan moet je dus alsnog loonbelasting en sociale premies betalen omdat iemand als zzp'er was ingehuurd, terwijl dat als werknemer had moeten zijn.
Lees meer over schijnzelfstandigheid in 2025
Standaard basisvaardigheden (OP0)
Per 1 augustus krijgt de standaard basisvaardigheden (OP0) het gewicht van een kernstandaard. Dit betekent scholen aan deze standaard moeten voldoen om een voldoende oordeel te krijgen.
Inwerktreding Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’
In 2025 treedt de wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking. Deze nieuwe wet bestaat uit verschillende onderdelen. Vanaf 1 januari 2025 moet ieder samenwerkingsverband een ouder- en jeugdsteunpunt hebben, dat informerend en steunend van dienst is. Het steunpunt is er ook om het passend onderwijs in de gaten te houden, ontwikkelingen te signaleren en samenwerkingsverbanden hierover te informeren.
Vanaf 1 augustus 2025 geldt er daarnaast hoorrecht voor leerlingen over hun ontwikkelingsperspectief en de ondersteuning op school. Leerlingen krijgen hierdoor meer kans om hun mening te laten gelden. Tot slot staat het ondersteuningsaanbod per 1 augustus 2025 in de schoolgids, waarin vanaf dan dus wordt vermeld welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen.
Lees meer over de inwerktreding van deze wet
Vooraankondiging: subsidieregeling programma School en Omgeving 2025-2028
Vanaf maart wordt de laatste tranche van de subsidieregeling voor het programma School & Omgeving opengesteld. Er kan dan subsidie aangevraagd worden voor de periode 2025-2028. Vanaf 2028 zijn de middelen structureel beschikbaar. Zodra de regeling is gepubliceerd, communiceren we hier in een apart bericht over met een link naar de aanvraagpagina van DUS-i.
Arbeidsmarkttoelage onderwijsachterstanden
Eind januari 2025 wordt de regeling voor de arbeidsmarkttoelage voor scholen met het grootste risico op onderwijsachterstanden verwacht. OCW stuurt vervolgens de beschikkingen in maart 2025 naar de schoolorganisaties.
Lees meer over de arbeidsmarkttoelage onderwijsachterstanden
Aanvraagperiode lerarenbeurs vervroegd
De aanvraagperiode voor de lerarenbeurs is vervroegd. Leraren kunnen van 1 februari 2025 18.00 uur tot en met 15 maart 2025 23.59 uur een aanvraag indienen. In voorgaande jaren was aanvragen pas mogelijk vanaf 1 april.
Lees meer over de vervroegde start van de aanvraagperiode
Onderwijspersoneel opleiden tot leraar
Van 1 januari tot en met 15 oktober 2025 kunnen schoolorganisaties en samenwerkingsverbanden weer subsidie aanvragen voor onderwijsassistenten en leraarondersteuners die een bekostigde opleiding tot leraar volgen of gaan volgen. Het doel van deze regeling is het lerarentekort te verminderen door te bevorderen dat meer ondersteunend onderwijspersoneel de opleiding tot leraar gaan volgen.
Lees meer over het opleiden van onderwijspersoneel tot leraar
Nieuwe aanvraagronde Experiment inclusieve leeromgeving
Scholen kunnen tot en met 1 mei 2025 een aanvraag indienen om deel te nemen aan de tweede tranche van het experiment inclusieve leeromgeving. Met deze beleidsregel kunnen scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs intensiever samenwerken. Zo kunnen zij experimenteren met inclusiever onderwijs.
Lees meer over de Beleidsregel Experiment Inclusieve Leeromgeving