Weblogs

  • Toen we onlangs met onze gezamenlijke huisvestingsplannen naar buiten traden, hadden we (PO-Raad, VO-raad, VNG) niet kunnen vermoeden dat alleen al onze vóórstellen alles en iedereen in huisvestingsland op z’n grondvesten zou laten schudden. In de media leek het misschien alsof de gemeenten het onderspit hadden gedolven in het voorstel, en PO-Raad en VO-raad er met de buit vandoor gingen.

  • Is het in ons stelsel straks nog wel duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is? Dat vroeg ik mij af toen minister Slob vorige week aankondigde dat hij aan wil sturen op een wetswijziging waardoor de medezeggenschapsraad, waarin ouders en leraren vertegenwoordigd zijn, adviesrecht krijgt over het beleid van de school met betrekking tot groepsgrootte.

  • Een ernstige reality-check: het taal- en rekenniveau van onze leerlingen daalt gestaag, en zo ook de prestaties op gebied van cultuureducatie, natuur en techniek. Bovendien neemt de segregatie toe en zijn er flinke niveauverschillen tussen scholen, zo concludeerde de inspectie vorige week in haar jaarlijkse Staat van het Onderwijs. Er valt nog wel het een en ander te zeggen over de manier waarop de inspectie tot haar conclusies is gekomen, maar de lijn is helder: we moeten aan de bak.

  • Als bestuurslid van NOC*NSF was ik in een dik skipak getuige van de Olympische Winterspelen in Pyeongchang. Ik heb een week lang ontzettend genoten van diverse prachtige wintersporten, gecombineerd met bestuurlijke verplichtingen en het aanmoedigen van TeamNL. Terwijl ik keek naar de geweldige prestaties van topsporters vroeg ik mij af wat het onderwijs kan leren van de sport.

  • Daar zaten we dan afgelopen vrijdag op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: alle vertegenwoordigers van het PO-Front op een rijtje om het werkdrukakkoord te ondertekenen. Namens de PO-Raad zette ik mijn handtekening en gaf de pen door aan Thijs Roovers. Wat een mooi resultaat!

  • Het onderwijs dreigt de aansluiting met de digitale ontwikkeling van de maatschappij te verliezen, oordeelde de Onderwijsraad vorig jaar. Dat is verontrustend. Morgen vergadert de Kamer over hoe het nu verder moet. Hoe komt het dat, ondanks alle hulp en stimulans vanuit het Doorbraakproject, innovatie en onderwijs op maat met ICT landelijk gezien nog altijd veel beter kan?

  • Volgende week staan we stil bij de Week van het Vergeten Kind waarin er aandacht wordt gevraagd voor kwetsbare kinderen in Nederland. Voor de honderdduizend kinderen die niet gewoon kind kunnen zijn, maar thuis opgroeien in een moeilijke situatie van bijvoorbeeld armoede, psychische problemen, verstandelijke beperkingen of verslaving.

  • Onlangs was ik te gast bij Kindcentrum Borgele in Deventer; een fantastisch gebouw waar basisonderwijs, speciaal onderwijs, kinderopvang en een orthopedagogisch centrum elkaar gevonden hebben in een prachtige samenwerking. Daar sprak ik Martine, moeder van Jurre van vijf. Jurre heeft het Angelmansyndroom, waardoor hij niet kan praten en lopen en een verstandelijke beperking heeft. Het is niet duidelijk hoe zijn toekomst eruit ziet. Maar dat hij leerbaar is, staat vast.

  • Leraren basisonderwijs staken voor hun salaris. De 270 miljoen in het regeerakkoord voldoet niet. Politici roepen vertwijfeld waar al die euro’s blijven en beklagen zich dat Nederland nog steeds niet wereldkampioen kennisland is. Schoolbesturen en PO-Raad roepen dat de bekostiging volstrekt ontoereikend is en geen rekening houdt met oplopende lasten. Begrijpt u het nog? schrijft schoolbestuurder Toine Janssen.

  • Wauw! Wat een indruk maakte de oproep van Bert Nelissen op onze laatste Algemene Ledenvergadering. Gun het jezelf en gun het de sector, zei hij. Dit ging niet over een nieuwe EU-subsidie voor schoolfruit -ook belangrijk!-, maar over bestuurlijke visitatie. Eén van de belangrijkste ambities in onze nieuwe strategische agenda voor de komende vier jaar: Bestuurders kijken bij elkaar in de keuken en vertellen eerlijk wat ze zien.

Pagina's