Weblogs

  • Blog

    Aanstaande donderdag wordt de nieuwe Tweede Kamer geïnstalleerd. Het is voor het eerst dat ik de verkiezingen en het gevolg ervan ook in mijn werkzame leven zo intensief beleef. Natuurlijk heb ik altijd al vanuit een onderwijsbril de verkiezingen gevolgd. Maar dit keer heeft het – ook al ging het in debatten teleurstellend weinig over onderwijs – meer impact op mijn dagelijks functioneren. Met welke Kamerleden krijgt de PO-Raad straks te maken? Wat betekenen de mogelijke coalities voor onze sector? En met welke bewindspersonen hebben we straks overleg?

  • Blog

    De kou is uit de lucht, de lente staat weer voor de deur. Heerlijk. Maar zit je in een slecht geventileerd klaslokaal, dan zie je die zon liever weer achter de wolken verdwijnen. Zo’n warme, zuurstofarme ruimte vóélt niet alleen bedompt, Deens veldonderzoek toont aan dat één graad temperatuurverschil tot 3,5 procent prestatieverlies leidt. 

  • Blog

    Dit schooljaar laat de PO-Raad eens in de maand een gastblogger aan het woord om zijn of haar ervaringen in het primair onderwijs te delen. In deze editie van 'Geef het krijtje door' vertelt groepsleerkracht en ICT-coördinator Thijs Roovers waarom hij vindt dat leraren meer salaris zouden moeten verdienen.

  • Blog

    Afgelopen vrijdag heeft de PO-Raad met de VO-raad, de Onderwijscoöperatie, de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en Ouders & Onderwijs gezamenlijk een voorstel gestuurd aan staatssecretaris Dekker (Onderwijs) om tot een herziening van de kerndoelen te komen in het primair en voortgezet onderwijs. De aanpak van deze ‘coördinatiegroep’ moet het vervolg op de verdiepingsfase van Onderwijs2032 gaan vormen. En wat mij betreft de échte start van de actualisering van het curriculum.

  • Blog

    Dit schooljaar laat de PO-Raad eens in de maand een gastblogger aan het woord om zijn of haar ervaringen in het primair onderwijs te delen. In deze editie van 'Geef het krijtje door' vertellen Eva Naaijkens en Martin Bootsma hoe zij in 2016 met hun idee voor de Alan Turingschool een wedstrijd wonnen en dit idee vervolgens wisten uit te voeren. Dat ging niet zonder slag of stoot.

  • Blog

    Per vandaag neemt Anko van Hoepen het vicevoorzitterschap van de PO-Raad over van Simone Walvisch. In zijn eerste blog in deze functie kijkt Anko terug op zijn samenwerking met Simone en gaat hij in op de verbindende kracht van de PO-Raad.

  • Blog

    Een tijdje geleden kreeg ik een brief van Eva, een studente die de deeltijdpabo deed. Ze had een universitaire master gehaald in een sociale wetenschap en daarna pas bedacht dat ze wilde lesgeven in het basisonderwijs. Ze schreef zich in voor een driejarige (!) deeltijdopleiding, waarbij niet gekeken werd naar haar vooropleiding. Hoe kan een lerarenopleiding leraren opleiden die straks adaptief onderwijs moeten geven, terwijl de opleiding zelf geen rekening houdt met verschillen?

  • Blog

    In 2014 luidden wij de noodklok: die nieuwe Wet werk en zekerheid zal voor klassen zonder leraar gaan zorgen. We hebben als PO-Raad hemel en aarde bewogen om de politiek hiervan te overtuigen. Maar tevergeefs, na een overgangsjaar is de Wwz per 1 juli 2016 voor het bijzonder onderwijs in werking getreden. Nu, vijf maanden later, zijn de gevolgen ervan helaas al pijnlijk zichtbaar in de sector.

  • Blog

    ‘Tja, het moet nou eenmaal van de inspectie…’ Dit is een zin die ik regelmatig hoor van leraren. Ik verbaas mij hierover. Net zoals ik mij als leescoördinator verbaas wanneer ik hoor dat leraren met leerlingen gaan ‘oefenen voor de DMT (Drie-Minuten-Toets)’. Geef je dan als leraar leesonderwijs om te zorgen dat je leerlingen een hoge score halen op de DMT? vraagt remedial teacher Leontine le Blanc zich af.

  • Blog

    Het negenkoppige Algemeen Bestuur van de PO-Raad bestaat uit leden van de PO-Raad en verbindt de vereniging zo met haar leden. In verschillende blogs op mijn.poraad.nl geven zij dit schooljaar hun kijk op actuele ontwikkelingen in de sector. In deze blog geeft Bert Tuk een inkijkje in de gesprekken die hij - met name met leerlingen - voert als hij zijn vaste ronde langs de scholen van CSG de Waard maakt.

Pagina's