Weblogs

  • Software die iedere leerling op maat de lesstof biedt. Van ontwikkelingen als deze kon ik in mijn tijd als leraar, schoolbestuurder en schoolleider alleen maar dromen. Maar nu technologie een steeds stevigere plek inneemt in het onderwijs, wordt ook de complexiteit van deze ontwikkeling duidelijk. Als alles kan, moeten we dan ook alles willen?

  • Wat kan passend onderwijs toch simpel zijn. Dat dachten wij toen we als expertgroep op bezoek waren bij De Korenaar in Eindhoven. Deze basisschool worstelt nooit met vragen als: Is dit niet eigenlijk een kind voor het s(b)o? Hoe krijg ik mijn verwijzingspercentage omlaag? Of: Kunnen wij dit wel aan? Twee leden van de expertgroep School & Omgeving geven hun visie op inclusief onderwijs. 

  • De vakantie zit er weer op, anderhalf miljoen leerlingen zijn weer aan de slag. De één met wat meer zin dan de ander, maar binnen no-time zit iedereen er weer helemaal in. Hoewel… niet iedereen. Ook dit schooljaar zijn er kinderen die zonder onderwijs thuiszitten. Maar er is hoop, schrijft Rinda den Besten.

  • Terwijl 180.000 leerlingen in groep 8 onlangs de uitslag van hun eindtoets hebben gekregen, suddert in het land een discussie over de toekomst van die eindtoets en het bijbehorende schooladvies. Eens zijn de verschillende kampen het over één ding: We moeten leerlingen niet meer zo vroeg selecteren.

  • Verantwoording… daar gaan we weer, zul je wel denken. Vast niet je favoriete onderwerp. Toch was het een belangrijk thema de afgelopen week. In de Tweede Kamer buitelden de meningen namelijk over elkaar heen tijdens het debat over de lumpsum. Plannen en ideeën over schotten in de lumpsum, bekostiging van scholen in plaats van schoolbesturen en versterking van de medezeggenschap volgden elkaar in hoog tempo op.

  • Goed nieuws vorige week rond het kinderpardon. Dankzij een forse investering in de Integratie en Naturalisatie Dienst (IND), gaan asielprocedures in de toekomst sneller en zal een kinderpardon niet meer nodig zijn. Althans, dat is de bedoeling. Hopelijk komt daarmee ook een einde aan het rondpompen van kinderen door het land.

  • De harde overgang tussen het primair en voortgezet onderwijs zoals die er nu is, zet veel kinderen op een achterstand. Zij dreigen tussen wal en schip te raken en kunnen hun potentieel niet ten volle benutten en dat doet pijn. Eerder was de PO-Raad voorstander van het verschuiven van de eindtoets naar het einde van het jaar, hiermee werd het schooladvies leidend. Het leidende karakter van het schooladvies moet wat ons betreft gehandhaafd blijven, alleen moeten we onder ogen zien dat niet alle kinderen van het huidige systeem profiteren.

  • In maart schreven wij het nog maar weer eens op (in Trouw): “Laat de kansen van peuters niet afhangen van hun achtergrond”. Samen met de kinderopvangsector en de gemeenten voeren we al jaren argumenten aan om naar één basisvoorziening voor alle peuters toe te groeien. De politieke wil om dit te doen, ontbreekt helaas nog steeds. En dat is ontzettend jammer, want met echte integrale kindcentra, een basisvoorziening, of hoe je het ook noemt, kunnen we werken aan een doorgaande leerlijn en kunnen we talenten van kinderen beter en doelgerichter ontwikkelen.

  • Jeroen Gommers is voorzitter van het College van Bestuur bij de Samenwerkende Vrijescholen Zuid-Holland en sinds anderhalf jaar lid van het Algemeen Bestuur van de PO-Raad. In zijn gastblog aandacht voor het ontbrekende vertrouwen tussen onderwijs en politiek. Gommers: ,,Het is tijd voor een goed gesprek. Het is tijd voor een kwaliteitspact.’’

  • Twee jaar geleden was ik nog geen vicevoorzitter van de PO-Raad, maar schoolbestuurder in Zeeland. Naar aanleiding van de brief over verantwoording van ministers Van Engelshoven en Slob zette ik eens op een rijtje wat ons schoolbestuur deed aan verantwoording. En ik ken talloze voorbeelden van schoolbesturen in het primair onderwijs die goed bezig zijn op dit gebied.

Pagina's