Rinda den Besten: 'Onderwijs en kinderopvang hebben een ingewikkelde puzzel te leggen'

‘Het overleg verliep bij ons uitstekend’, ‘Tussen scholen en kinderopvangorganisaties is het best even puzzelen, maar we zijn samen uitgekomen’ en ‘Ik herken me helemaal niet in de woorden van Felix Rottenberg’… een bloemlezing uit de reacties die ik kreeg van schoolbestuurders uit Almere, Delft en Tilburg naar aanleiding van het interview van Kinderopvang-voorzitter Felix Rottenberg bij Op1. Vooral Tilburg was laaiend. Schoolbestuurders en schoolleiders zouden daar vrolijk meivakantie zijn gaan vieren zonder om te kijken naar de kinderopvang. Niets is minder waar.

Ik ben ongelooflijk trots op alle scholen én kinderopvangorganisaties die de afgelopen weken een hele moeilijke puzzel te leggen hadden. Eerst heeft het onderwijs in no time geregeld dat alle leerlingen onderwijs op afstand kregen. Samen met de kinderopvang hebben zij het daarnaast nog gefikst om kinderen met ouders in cruciale beroepen en kinderen in kwetsbare situaties wekenlang op te vangen. Een topprestatie van beide sectoren!

Vorige week bleek uit de peiling van de PO-Raad en AVS dat 92% van de schoolleiders en bestuurders tevreden is over de samenwerking tussen kinderopvang en school. Slechts in 1,3% van de gevallen loopt de samenwerking tussen school en kinderopvang moeizaam tot slecht. In de meeste gevallen had het overleg al voor de meivakantie plaats gevonden, in een enkel geval moest het overleg vorige week nog plaatsvinden.

De bijna 7000 basisscholen, kinderen en hun ouders moeten in deze nieuwe fase van de coronacrisis ongekend flexibel zijn: maar de helft van de leerlingen mag fysiek op school aanwezig zijn, groepen leerlingen mogen niet worden gemengd en daarbij horen verschillende haal- en brengtijden. Tel daar bovenop het afstandsonderwijs, de noodopvang en leraren die door een kwetsbare gezondheid of gewoon een normale verkoudheid momenteel niet aanwezig kunnen zijn op school.  Ik ken de kinderopvangsector als flexibel, ondernemend en inventief. Daarom verbaast het me dat de kinderopvang steeds maar blijft vragen voor een zogenaamde blauwdruk voor het onderwijs in de coronacrisis, een gedicteerde dagindeling opgelegd door Den Haag. Met die insteek kom je er nooit samen uit. Sommige scholen kiezen vanwege de leerlingen, onderwijskundige redenen of vanwege het tekort aan leraren voor een afwijkende dagindeling.

Beide sectoren verzetten bergen werk in deze crisis. Dit is de kans om onze sectoren positief, krachtig en strijdbaar op de kaart te zetten en om te laten zien dat scholen en kinderopvangorganisaties hét verschil maken in de ontwikkeling van kinderen.

Deze hectische tijden vragen veel van het onderwijs, maar natuurlijk ook van de kinderopvangsector, daar ben ik me van bewust. In de meeste gevallen gaat het hartstikke goed. Zo hebben schoolbestuurders, schoolleiders, kinderopvangleiders en wethouders er in Tilburg de schouders onder gezet, ook al was het meivakantie. Overigens zien we dat de afstemming tussen onderwijs en kinderopvang op Integrale Kindcentra gemakkelijk verloopt. Daar zijn voor de toekomst interessante lessen uit te leren.

Gisteren gingen kinderen voor het eerst in weken weer naar hun juffen, meesters, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers op school en in de kinderopvang. Het onderwijs en de kinderopvang waren er klaar voor, dat hebben ze gisteren laten zien. Beide sectoren verzetten bergen werk in deze crisis. Dit is de kans om onze sectoren positief, krachtig en strijdbaar op de kaart te zetten en om te laten zien dat scholen en kinderopvangorganisaties hét verschil maken in de ontwikkeling van kinderen.

Links bij dit weblog