Overslaan en naar de inhoud gaan
Home
Terug Zoeken Menu Menu close
Close menu

Top navigation

  • Agenda
  • Contact
  • Nieuws
  • Over de PO-Raad
  • Mijn PO-Raad

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Kind & Onderwijs
  • Goed Bestuur
  • Schoolontwikkeling
  • Arbeidszaken & Bedrijfsvoering

Secondaire navigatie

  • Ledenondersteuning
  • PO-Academie
  • Zoeken

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zoeken

Zoeken

Zoekfilters

Type

  • Veelgestelde vraag (77)
  • Nieuws (25)
  • Download (14)
  • Pagina (9)
  • Interview (6)
  • Toolbox (5)
  • Externe link (3)
  • Aan de slag (1)
  • Bijeenkomst (1)
  • Blog (1)
  • Masterclass (1)
  • Standpunt (1)

Thema

  • Ondersteuning bij HR (75)
  • Onderwijshuisvesting (39)
  • Bestuurlijke dialoog (15)
  • Bewegingsonderwijs (14)
  • Onderwijskwaliteit (13)
  • Professionalisering bestuur (13)
  • Algemeen (10)
  • Sociale veiligheid (7)
  • Strategisch HR (7)
  • Burgerschap (6)
  • ICT organiseren (6)
  • Overgang PO-VO (6)
  • Gespecialiseerd onderwijs (5)
  • Opleiden & ontwikkelen (5)
  • Jonge kind (0-6 jaar) (4)
  • Arbeidsvoorwaarden (2)
  • Gezonde leefstijl (2)
  • Professionele inzet ICT (2)
  • Financiën (1)
    • Financiële verantwoording (2)
    • Financieel management (20)
    • Bekostiging (19)
  • Nieuwkomers (1)
  • Personeelstekort (1)
  • Publieke regie op technologie (1)
  • Taal & rekenen (1)

Serviceniveau

  • Zelf aan de slag (34)
77 resultaten gevonden
veelgestelde vraag
25 februari 2022

Hoe verantwoorden schoolbesturen zich over hun uitgaven?

Schoolbesturen leveren hierover jaarlijks honderden cijfers en gegevens aan bij DUO. Dat is in de wet vastgelegd. Alle niet privacygevoelige gegevens zijn voor een ieder beschikbaar op de website van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van het ministerie van OCW. Daarnaast is een schoolbestuur verplicht om zich in het jaarverslag (bestuursverslag en jaarrekening) op hoofdlijnen te verantwoorden over de vooraf gestelde doelen, wat daarvan gedurende het jaar terecht is gekomen (resultaten) en wat het effect van dit alles is op de huidige en toekomstige financiële positie (balans). Van iedere euro verantwoorden waar deze aan is uitgegeven, is onbegonnen, bureaucratisch werk.

Overigens gelden voor alle besturen dezelfde regels. Eénpitters, scholen met een vaak vrijwillig ouderbestuur, en grote besturen moeten allemaal dezelfde verantwoording afleggen. Voor éénpitters is dit een flinke en ingewikkelde klus omdat zij, in tegenstelling tot de grotere besturen, hierbij veelal geen professionele hulp hebben.

veelgestelde vraag
25 februari 2022

Op welke wijze wil de PO-Raad verantwoording door de sector stimuleren?

Alle schoolbesturen in het primair onderwijs die publiek geld ontvangen, dienen hierover verantwoording af te leggen door middel van het jaarverslag. In het jaarverslag geven zij inzicht in hun (financiële) beleid. In de actuele Regeling jaarverslaggeving onderwijs (RJO) staat aan welke eisen het jaarverslag[1] moet voldoen.

Het grootste deel van de middelen die schoolbesturen ontvangen is zogenaamde lumpsum financiering: het schoolbestuur is, binnen grenzen, vrij in de besteding van de middelen. Door deze vrijheid wordt verantwoording steeds belangrijker.

Mede als gevolg van wet- en regelgeving, verantwoorden besturen zich vooral aan de Inspectie van het Onderwijs en de eigen Raad van Toezicht. Dat heet ‘verticale verantwoording’

In 2020 is de Code Goed Bestuur herzien. De code is bedoeld als leidraad voor bewustwording, dialoog en verantwoordelijk handelen in aansluiting op de actuele thema’s en uitdagingen voor het primair onderwijs. De herziene code nodigt uit om te reflecteren, eigen keuzes te maken en deze keuzes te verantwoorden.

Het gaat dan vooral om het stimuleren van de horizontale verantwoording waarbij een bestuur met schoolteams, ouders, lokale partijen om de school en collega-besturen het gesprek voert over beleidskeuzes.

In de toolbox van de PO-Raad staat een gebruiksvriendelijk format dat schoolbesturen helpt bij het schrijven van een kort en bondig bestuursverslag dat de doelen en ambities van de organisatie evalueert en ondersteunt in de horizontale en verticale verantwoording.


[1] Het jaarverslag bestaat uit het bestuursverslag, de jaarrekening en overige gegevens (waaronder de accountantsverklaring)

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Is een schoolbestuur verplicht om leraren in opleiding een stageplek te bieden?

Ja. In de WPO artikel 36 staat dat schoolbesturen hiertoe verplicht zijn. Wel is het aantal stageplekken per schooljaar beperkt tot de helft van het aantal groepsleraren. Zo mag een school met tien groepsleraren maximaal vijf stageplekken invullen. 

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Zijn werkgevers in het onderwijs verplicht om in de loonaangifte te vermelden welk soort contract een werknemer heeft?

Ja, ondanks het feit dat de premiedifferentiatie WW niet voor werkgevers in het onderwijs geldt, zijn onderwijswerkgevers wel verplicht om dergelijke informatie in de loonaangifte op te nemen. Dit is terug te vinden in het Kennisdocument Premiedifferentiatie WW onder punt 1.18.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Is het verplicht om de RI&E eens per vier jaar te maken?

Er is geen wettelijke verplichting om iedere 4 jaar een nieuwe RI&E op te stellen. Wel moet een RI&E altijd volledig en actueel zijn volgens de Arbowet. Sociale partners vinden het echter wenselijk dat scholen regelmatig kijken naar hun RI&E. Ook om te voorkomen dat er jarenlang niet naar wordt gekeken en er vervolgens iets gebeurt. Om die reden staat er een termijn van vier jaar in de Arbocatalogus PO genoemd.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Wat betekent 'variabele eindejaarsuitkering' in de transitievergoeding?

De eenmalige uitkeringen uit de CAO zijn moeilijk in te passen in de looncomponenten die moeten worden meegenomen in de berekening van de transitievergoeding.

In het Besluit loonbegrip, vergoeding, aanzegtermijn en transitievergoeding en bijbehorende Regeling looncomponenten en arbeidsduur staan de beloningselementen die moeten worden meegenomen voor de berekening van de transitievergoeding opgesomd:

Het loon, bedoeld in artikel 2, wordt voor de toepassing van artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek vermeerderd met:

  • De vakantiebijslag en de vaste eindejaarsuitkering waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst, gedeeld door twaalf;
  • De overeengekomen vaste looncomponenten verschuldigd in de twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door twaalf;
  • De overeengekomen variabele looncomponenten verschuldigd in de drie kalenderjaren voorafgaande aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door zesendertig.

In de Regeling is nader vastgelegd dat onder vaste looncomponenten wordt verstaan: Overwerkvergoedingen en ploegentoeslagen. Onder variabele looncomponenten wordt – conform de Regeling -  verstaan: bonussen, winstuitkeringen en (niet vaste) eindejaarsuitkeringen. Wat dit laatste betreft geldt dat deze componenten afhankelijk moeten zijn van het functioneren van de werknemer of de resultaten van de onderneming.

De eenmalige uitkeringen zijn daardoor moeilijk in te passen in de wet- en regelgeving over de looncomponenten, die moeten worden meegenomen bij de berekening van de transitievergoeding. Daarmee zou je formeel kunnen stellen dat deze eenmalige uitkeringen niet hoeven te worden meegenomen in de berekening. Dat strookt echter niet met de achterliggende gedachte: het zijn namelijk wel degelijk uitkeringen die verband houden met het loon. Daarom is het advies van de PO-Raad om deze uitkeringen (voor 1/12e deel) mee te nemen bij de berekening van de transitievergoeding.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Mogen de kosten voor re-integratiebegeleiding in mindering worden gebracht op de transitievergoeding?

In het wetgevingsoverleg in het parlement is aan de orde gekomen dat de kosten van re-integratieverplichtingen en kosten van loondoorbetaling bij ziekte niet op de transitievergoeding in mindering kunnen worden gebracht.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Kunnen tijdelijke uitbreidingen worden stopgezet nu er minder werk is vanwege corona?

Nee, dit kan niet. Met de werknemer zijn bepaalde afspraken gemaakt over de tijdelijke uitbreiding. De tijdelijke uitbreiding loopt pas van rechtswege af na de afgesproken duur. De werkgever kan wel gezamenlijk met de werknemer afspreken dat de tijdelijke uitbreiding stopgezet wordt, maar de werkgever kan dit niet eenzijdig doen.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Mag een bestuur contracten tussentijds beëindigen als er geen werk (meer) is voor vervangers?

Nee, dit kan niet tenzij de werkgever dit samen met de werknemer overeen komt. Tussentijdse beëindiging van een contract is enkel mogelijk middels opzegging. Dit gaat dus via de rechter indien een werknemer niet bereid is om over te gaan tot een vaststellingsovereenkomst. 

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Hebben min-max werknemers recht op compensatie als zij alleen min-uren kunnen werken?

Nee, er bestaat geen recht op compensatie. Mogelijk komen zij wel in aanmerking voor een WW-uitkering omdat zij nu minder werken.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Pagina 5
  • Pagina 6
  • Pagina 7
  • Pagina 8
  • Volgende pagina Volgende
  • Laatste pagina Laatste

Aanmelden voor de wekelijkse nieuwsbrief

Onze nieuwsbrieven bevatten relevante nieuwsberichten en informatie voor scholen en hun besturen in het primair onderwijs en andere geïnteresseerden.

Aanmelden

Volg ons ook via

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op LinkedIn

Footer navigation

  • Vereniging
    • Mijn PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
  • Informatie
    • Contact
    • Over de PO-Raad
  • Overige
    • Disclaimer
    • Privacyverklaring
  • Actualiteit
  • Agenda