Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenEffecten nieuwe cao op de personele bekostiging (update bericht)

Effecten nieuwe cao op de personele bekostiging (update bericht)

10-07-2018
Financiën, Werkgeverszaken

De indexering van de personele bekostiging op grond van de referentiesystematiek en de extra kabinetsbijdrage van 270 miljoen euro voor onderwijzend personeel heeft een aanzienlijk effect op de personele bekostiging 2017-2018 en 2018-2019. Zo zal de personele bekostiging voor onderwijzend personeel voor het schooljaar 2017-2018 ten opzichte van de definitief vastgestelde personele bekostiging 2016-2017 toenemen met 5,2%.

Op de website van de PO-Raad is meer informatie te vinden over de loonsverhoging voor medewerkers volgens de nieuwe cao (lees: Hoeveel loonsverhoging krijgen medewerkers volgens de nieuwe cao?) en de dekking van de bijkomende kosten (lees: Hoe worden de loonafspraken precies gedekt?; hiervoor moet u inloggen op mijn.poraad.nl).

De bijdrage van het kabinet voor de ontwikkeling van lonen, pensioen en overige sociale werkgeverslasten, is voor 2018 op grond van de referentiesystematiek vastgesteld op 2,6%. Dit heeft voor het schooljaar 2017-2018 een indexering van de GPL (gemiddelde personeelslast) van ca. 1,7% tot gevolg ten opzichten van de definitieve GPL voor 2016-2017. Voor 2018-2019 stijgt de GPL voor onderwijzend personeel (OP)  met ca. 0,9%. De indexering van de GPL OP is tevens ook de indexering voor de bekostiging voor personeels- en arbeidsmarktbeleid (P&A-bekostiging)

Het kabinet heeft daarnaast volgens het regeerakkoord per 1 januari 2018 een bedrag van 270 miljoen euro beschikbaar ter verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor leraren. Dit betekent eveneens dat zowel de personele bekostiging als de P&A-bekostiging toeneemt met ca. 3,9%. Dit percentage heeft voor 2,6% betrekking op het schooljaar 2017-2018 en voor ca. 1,3% betrekking op het schooljaar 2018-2019 (Deze verdeling komt omdat OCW uitgaat van betaalritme van 0,6545 m.b.t. de laatste 7 maanden schooljaar/ eerste 7 maanden kalenderjaar en 0,3455 m.b.t. de eerste 5 maanden schooljaar/ laatste 5 maanden kalenderjaar).

De definitieve cijfers voor het schooljaar 2017-2018 worden in augustus gepubliceerd en in september uitgekeerd. De aangepaste regeling bekostiging 2018-2019 zal in september worden gepubliceerd en in oktober worden aangepast.

In onderstaand wordt een indicatie gegeven met de verwachte aanpassing van de regeling bekostiging 2017-2018 en 2018-2019.

Aanpassingen GPL OP 2017-2018 (indicatief)

 

Definitief 2016-2017 (juli 2017)

62.597

Overige

0,9%

2,6% loonontwikkeling 2018 (7 maanden)

1,7%

Regeerakkoord middelen (7 maanden)

2,6%

Totaal

5,2%

OP GPL 2017-2018

65.875

  • De post overige is een verzameling van eerdere gepubliceerde aanpassingen waaronder de referentieruimte 2016, actieplan leerkracht, correctie eenmalige herstelopslag 2016, niet doorgewerkte loon- en salarismaatregelen, etc).
  • Dit aanpassingspercentage van 5,2% geldt ook voor de indexering P&A budget.
  • De bedragen in geld zijn gebaseerd op de bedragen in het basisonderwijs. De procentuele aanpassingen zijn hetzelfde in het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwij en voortgezet speciaal onderwijs.
  • Omdat actieplan leerkracht en de regeerakkoordmiddelen alleen op leerkrachten van toepassing zijn, is de indexatie van GPL voor (adjunct)directeuren en OOP in 2017-2018 t.o.v. 2016-2017 lager dan voor OP. Deze wordt geschat op 2,4%.
Aanpassingen GPL OP 2018-2019 (indicatief)  
Indicatie 2017-2018 65.875
2,6% loonontwikkeling 2018 (5 maanden) 0,9%
Regeerakkoord middelen (5 maanden) 1,3%
totaal 2,2%
OP GPL 2018-2019 67.323

Leden van de PO-Raad vinden meer informatie over de cao op mijn.poraad.nl. (u moet hiervoor inloggen). Met vragen kunnen zij terecht bij de Helpdesk.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 7 augustus 2018

Trefwoorden

  • Pensioen
  • CAO PO 2018
  • Werkgeverszaken
  • Bekostiging

Gerelateerd nieuws

  • PO-Raad roept Kamer op: behandel wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs nog voor de verkiezingen

    15-01-2021
  • Pensioenpremie 2021 stijgt flink maar minder dan verwacht

    27-11-2020
  • Kabinet trekt eenmalig extra geld uit voor ondersteuning scholen in coronatijd

    16-11-2020
  • Primair onderwijs teert in op de financiële reserves

    06-10-2020
  • Onderwijsministers blikken vooruit in reactie op Staat van het Onderwijs 2020

    16-09-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin