Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Het verhaal van de PO-sector wordt vaak door andere partijen verteld. Zeker als het gaat om cijfers zijn de data over de PO-sector erg versnipperd. Op de ALV van november 2018 en in de Strategische agenda hebben we met elkaar afgesproken om als sector zelf ons verhaal te vertellen en te duiden. Daarom heeft de PO-Raad als pilot een prototype ontwikkeld waarmee de sector zelf het verhaal en de... Lees verder

  • ,,Een ouder in de GMR moest 50 pagina’s platte tekst door op zoek naar de cijfers die er toe doen." Willem Kock begon anderhalf jaar geleden als bestuurder bij Best Onderwijs. Een van zijn speerpunten is het organiseren van een goede verantwoording en dialoog. En dat heeft er dit jaar toe geleid dat hij het bestuurlijk jaarverslag heeft teruggebracht tot een mooi vormgegeven, aanklikbare infographic.

  • Om kinderen zo goed mogelijk te helpen met ontwikkelen, zoeken scholen al een tijdje de grenzen van de wet op. Maar uiteindelijk moeten die grenzen wel opschuiven, betoogt Rinda den Besten,...

  • Een inspirerende speech van voorzitter Rinda den Besten, een spoedcursus gedragsverandering van Reint Jan Renes, een kijkje in de gesegregeerde jeugd van schrijver Özcan Akyol en nog veel meer. Lees het liveblog voor alle hoogtepunten van het PO-Raad congres 2019.

  • Op de ALV presenteerde Marlies Honingh (universitair hoofddocent Bestuurskunde) vandaag als lid van de monitorcommissie het adviesrapport over medezeggenschap. Het afgelopen jaar heeft de monitorcommissie onderzoek gedaan naar hoe medezeggenschap in het primair onderwijs verbeterd kan worden. Een van de belangrijkste conclusies is dat besturen de informele, vaak tijdelijke, vormen van medezeggenschap kunnen benutten.

  • Welke informatie hebben toezichthouders nodig om hun werk te kunnen doen? Past het bij de rol van de raad van toezicht om scholen te bezoeken? En wie bepaalt dan wat er onderwerp van gesprek is? Ben je doelbewust aan het controleren of gebruik je het als thermometer om te kijken of dat wat je ziet in het grotere verhaal past? Vragen die opkomen bij geanimeerde gesprekken tussen... Lees verder

  • Het project Versterking medezeggenschap heeft een nieuwe handreiking gepubliceerd: Communicatie tussen GMR en MR. De handreiking biedt leden van (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden handvatten, tips en suggesties om een goede samenwerking tussen GMR en MR te bevorderen. In de bijlagen bij de handreiking is tevens een aantal praktische voorbeelden opgenomen.

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

  • Als lid van de Monitorcommissie Goed Bestuur volgt Sytske Feenstra de ontwikkeling en professionalisering van schoolbesturen op de voet. Ze hoopt dat het nieuwe Monitoronderzoek een representatief beeld geeft van het primair onderwijs. ,,De uitkomsten worden relevant als de verscheidenheid van het primair onderwijs vertegenwoordigd is.”

Pagina's