Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Nederlandse kinderen lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving. Dat schrijven de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad in de uitgave ‘Lees! Een oproep tot een leesoffensief’.

  • Het kabinet wil van de eindtoets een doorstroomtoets maken. Minister Arie Slob (Onderwijs) schrijft aan de Tweede Kamer dat gelijke kansen voor leerlingen belangrijk zijn en dat de eindtoets op den duur minder bepalend moet worden. Uiteindelijk moet het makkelijker zijn om in de eerste klassen van de middelbare school nog te wisselen van niveau. De PO-Raad is positief dat haar standpunten over de langere termijn zijn overgenomen door de minister.

  • Door een fout in de normering van de eindtoets heeft elf procent van de leerlingen uit groep 8 een onjuist toetsadvies ontvangen. Het overgrote deel van deze groep leerlingen heeft een te hoog toetsadvies gekregen. Voor een deel van hen kan dat hebben geleid tot een onterechte heroverweging van het schooladvies, zo heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekend gemaakt. Dit is een ernstige fout met mogelijk grote gevolgen voor leerlingen en hun ouders.  

  • Krijgt ieder kind wel gelijke kansen in het onderwijs? In een aflevering van De publieke tribune gingen schoolbestuurder Arnold Jonk, schoolleider Ineke van Uden, leraar Jan van de Ven en voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten hierover in gesprek.

  • Vanaf 7 mei kunt u nog een allerlaatste keer feedback geven op de bouwstenen die moeten leiden tot nieuwe kerndoelen. Omdat de PO-Raad het van groot belang vindt dat leraren en schoolleiders in onze sector meedenken en meespreken, hebben we een handreiking opgesteld om schoolbesturen te helpen in de eigen regio een feedbacksessie te organiseren.

  • Amper twee weken voordat de eerste leerlingen zich buigen over de eindtoets, adviseert het Centraal Plan Bureau (CPB) om die toets een belangrijkere rol te geven ín het schooladvies. Het CPB schaart zich daarmee achter de PO-Raad en diverse politieke partijen.

  • ,,Volgens mij hebben we in het onderwijs twee grote uitdagingen: gelijke kansen creëren én de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs soepeler maken’’, zegt Bert-Jan Kollmer, schoolbestuurder bij Stichting OVO in Gorinchem. ,,Toen ik 4,5 jaar geleden als bestuurder begon, wilde ik daar iets aan veranderen.’’

  • De ambitie dat 85 procent van de leerlingen aan het einde van einde van de basisschool het minimumniveau voor mondelinge taalvaardigheid beheerst, wordt ruimschoots gehaald. Dat blijkt uit het rapport Peil.Monderlingetaalvaardigheid van de Inspectie van het Onderwijs. Daarentegen blijft het percentage leerlingen dat op een hoger niveau presteert achter bij de ambitie.

  • Om te bevorderen dat alle kinderen op een passend niveau kunnen starten in het voortgezet onderwijs en dat niveau ook zo veel mogelijk vasthouden, kunnen basisscholen en middelbare scholen gezamenlijk een subsidie aanvragen voor het ontwikkelen en uitvoeren van zogenoemde doorstroomprogramma’s po-vo.

Pagina's