Zoeken
Zoekfilters
Type
Thema
Serviceniveau
Vergaderingen bestuur 2024
Vergadering | Datum | Aanvang | Einde | Locatie |
AB/DB vergadering | 23 januari 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
AB/DB vergadering | 27 februari 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
AB/DB vergadering | 12 maart 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
24-uurssessie | 4 en 5 april 2024 | 14.00 | 14.00 | Ntb |
AB/DB vergadering | 14 mei 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
ALV | 6 juni 2024 | 12.00 | 17.00 | Woerden |
AB/DB vergadering | 18 juni 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
AB/DB vergadering en Heidag | 11 september 2024 | 10.00 | 18.00 | Ntb |
AB/DB vergadering | 8 oktober 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
ALV | 14 november 2024 | Ntb | Ntb | Ntb |
AB/DB vergadering | 19 november 2024 | 12.30 | 16.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
AB/DB vergadering aansluitend diner | 12 december 2024 | 14.30 | 18.00 | PO-Raad, Aidadreef 4 Utrecht |
Hoe hoog is de overhead in het primair onderwijs?
De PO-Raad werkt samen met de VO-raad aan een benchmark voor het funderend onderwijs. Sinds 1 februari 2021 is een digitaal benchmark instrument beschikbaar dat de komende jaren verder zal worden doorontwikkeld. De benchmark maakt op dit moment vergelijkingen tussen schoolbesturen mogelijk binnen de thema’s financiën, bedrijfsvoering en medewerkers. In de loop van 2022 wordt de benchmark uitgebreid met thema’s als onderwijskwaliteit en overhead.
Hierbij wordt uitgegaan van de definitie dat overhead het geheel is van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead behoren alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties in het onderwijs staan derhalve niet rechtstreeks ten dienste van de leerling. Ze leveren indirect een bijdrage aan het functioneren van de organisatie (Huijben 2011).
Overhead wordt gemeten aan de hand van het aantal formatieplaatsen binnen een schoolorganisatie en niet als percentage van de baten.
Is er de afgelopen jaren meer geld per leerling naar het primair onderwijs gegaan of is er juist op bezuinigd?
McKinsey laat in haar rapport “Een verstevigd fundament voor iedereen” (2020) zien, dat tussen 2009 en 2019 de toename in bijdrage van het ministerie van OCW (+/+ € 1,7 mld.) volledig teniet werd gedaan door een afname in bijdrage van andere overheden (-/- € 1,9 mld.).
De toename van de rijksbijdragen aan het primair onderwijs heeft daarom niet geleid tot meer ruimte in de begroting van schoolbesturen. Sterker nog, deze extra middelen zijn opgegaan aan:
- Hogere loonkosten. Immers, veel extra middelen zijn toegekend ten behoeve van het indexeren en verbeteren van arbeidsvoorwaarden. De middelen leiden dan tot een betere beloning maar niet tot extra handen in en buiten de klas (fte).
- Nieuwe taken. Denk in dit kader aan extra geld voor de aanpak werkdruk. Dat extra geld heeft dus géén positief effect gehad op de reguliere begroting van schoolbesturen.
En dat terwijl in die reguliere begroting steeds meer ruimte nodig is om te voldoen aan de eisen van deze tijd. Denk aan ICT, burgerschap, sociale veiligheid, AVG, professioneel HR beleid en (financiële) verantwoording.
Daarnaast hebben scholen al jaren te maken met niet gecompenseerde kostenstijgingen. Ook dit heeft een negatief effect op de begroting van schoolbesturen.