Zoeken
Zoekfilters
Type
Thema
Serviceniveau
Op naar een kansrijker stelsel
In de huidige situatie is de druk op hét selectiemoment in groep 8 veel te groot. Dit verkleint de kansen van kinderen. Nederland moet een kansrijker onderwijsstelsel krijgen dat flexibeler is ingericht en waarin we later selecteren.
Ieder kind moet zich maximaal kunnen ontplooien. Daarom is het belangrijk dat niet al op jonge leeftijd wordt bepaald welk niveau onderwijs een leerling aankan. Er moet een einde komen aan vroegselectie. De PO-Raad en VO-raad zijn voorstander van doorlopende leerlijnen, brede brugklassen en een funderende fase die loopt tot het moment dat een leerling vijftien jaar oud is. Daarna kan gekozen worden voor een beroepsgerichte of academische stroom.
Horizontale verantwoording
Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteam(s) en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de school/scholen.
Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteam(s) en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de school/scholen. De 'horizontale dialoog' -het gesprek aangaan met de omgeving- hoort bij goed bestuur en past bij cyclische kwaliteitsverbetering. De PO-Raad stimuleert horizontale verantwoording waarbij schoolbesturen het gesprek aangaan met intern toezicht, ouders, schoolteams en de maatschappelijke omgeving. Schoolbesturen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid in juist in de dialoog met directe belanghebbenden komt onderwijskwaliteit tot stand.
Lees meer over Schoolbesturen op de kaart en de Sectorrapportage.
Schoolbesturen verantwoorden zich proactief
Schoolbesturen geven het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.
Onderwijsbesturen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een transparante, proactieve verantwoording hoort bij de publieke middelen waar de sector mee werkt. Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen lumpsumfinanciering. De overheid bepaalt niet welk bedrag een bestuur waaraan besteedt, dat bepaalt het schoolbestuur zelf. Deze vrijheid brengt de verantwoordelijkheid voor goede verantwoording met zich mee. In de Strategische Agenda van de PO-Raad hebben schoolbesturen met elkaar afgesproken dat zij zich actief verantwoorden over de eigen kwaliteit en die van hun scholen. Dat doen zij via onder meer jaarverslagen en Schoolbesturen op de kaart. Daarmee dragen zij ook bij aan de verantwoording van de sector als geheel.
Lees hier ook de Sectorrapportage.
Vrijwillige ouderbijdrage
Geen enkel kind mag worden uitgesloten van activiteiten die de school organiseert, ook al betalen zijn ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet. Dat is het uitgangspunt van de richtlijn die de PO-Raad eind 2018 met Ouders, Onderwijs, de belangenvereniging van ouders, heeft afgesproken.
Volgens de wet moeten alle leerlingen altijd kunnen meedoen aan zaken die verplicht zijn binnen het lesprogramma. Voor extra activiteiten die de school organiseert, zoals bijvoorbeeld schoolreisjes, geldt die regel niet. In de praktijk komt het daardoor wel eens voor dat een kind niet mee mag doen aan zo’n activiteit als zijn ouder(s) hiervoor geen ouderbijdrage hebben betaald.
De nieuwe richtlijn moet hieraan een einde maken. De PO-Raad en haar leden vinden het namelijk onverteerbaar als de portemonnee van de ouders bepaalt of een kind mag meedoen aan schoolreisjes of andere extra activiteiten.
In de richtlijn wordt verder nog eens benadrukt dat een ouderbijdrage altijd vrijwillig moet zijn. Scholen moeten ouders van leerlingen hierover duidelijk informeren. Daarnaast moet de Medezeggenschapsraad (MR) altijd instemmen met de hoogte van vrijwillige ouderbijdrage. Dat geldt ook voor alle andere vormen van financiële bijdragen van ouders. De PO-Raad en ouders willen geen maximale ouderbijdrage afspreken omdat ze bang zijn dat dit maximum dan juist als norm wordt gezien.
Met de richtlijn komt de PO-Raad tegemoet aan een oproep van minister Arie Slob (Primair onderwijs) om als sector zelf afspraken te maken over de vrijwillige ouderbijdrage. De richtlijn wordt op termijn opgenomen in de Code Goed Bestuur van het primair onderwijs.
Schooladvies en doorstroomtoets
Elke leerling heeft recht op een door de school zorgvuldig vormgegeven schooladvies. De doorstroomtoets is voor scholen een waardevol instrument om hun visie op een kind te toetsen. Beiden vormen nu helaas de ‘harde knip’ tussen primair en voortgezet onderwijs. Dat moet anders. Ons onderwijsstelsel moet kansrijker en daarvoor moeten we toe naar een soepele overgang van het primair- naar voortgezet onderwijs.