Zoeken
Zoekfilters
Type
Thema
Serviceniveau
8 resultaten gevonden
Vier cases over werkdruk & ICT
Met welke methodes kunnen scholen en besturen werkdruk opsporen en verminderen? En in hoeverre kunnen ICT-oplossingen hieraan bijdragen? Vier basisscholen hebben dit vraagstuk onderzocht via vier…
Doe je voordeel met de resultaten van de versnellingsvragen
Versnellingsvragen zijn vragen waar scholen tegenaan lopen bij de innovatieve inzet van ICT in hun onderwijs. Tussen 2015 en 2018 ondersteunden de PO-Raad en Kennisnet bij het vinden van antwoorden…
Handige tools bij het inzetten van ICT in het onderwijs
Zoek je handige tools die je helpen met het inzetten van ICT in het onderwijs? Deze pagina biedt verschillende tools op klas- en schoolniveau. Met handvatten voor het geven van meer gepersonaliseerd…
Digitale sprong
Hoe zag het onderwijs er in de periode maart-juni 2020 uit? Wat was de impact van onderwijs op afstand op leraren, ouders en leerlingen? Is er inderdaad een ‘digitale sprong’ gemaakt? De PO-Raad…
Hoe maak ik mijn leraren meer ICT-vaardig?
Scholing en professionalisering is vaak een kwestie van prioritering, ook als het gaat om financiering. Veel scholen kiezen ervoor om ICT-vaardigheden in de praktijk te professionaliseren. Een ICT-coördinator, peer learning of professionele leergemeenschappen kunnen daarbij ondersteunen. Kijk ook op samenslimmerpo.nl/dossiers/ict-bekwaamheid.
Welke vaardigheden moet een leraar hebben op het gebied van ICT?
Leraren moeten kunnen werken met apparatuur (ICT-bekwaamheid) en ze moeten ICT inhoudelijk kunnen inzetten voor het onderwijs. Onze partner Kennisnet onderscheidt op dat vlak vier bekwaamheidsgebieden:
- Digitale didactiek
- Digitale geletterdheid
- Werken in de schoolorganisatie
- Professionalisering
In de praktijk betekent dit oa:
- Leerlingen ICT-vaardigheden bijbrengen
- ICT gebruiken voor pedagogische en didactische doelen
- Resultaten van leerlingen in digitale leermiddelen evalueren
- Digitaal leermateriaal combineren en flexibel toepassen
- Op de hoogte zijn, innoveren en delen van kennis over ICT in het onderwijs
- Veilig en verantwoord gebruik van ICT-toepassingen in de organisatie