Helpdesk Financiën

Op 27 april heeft de PO-Raad met de vakbonden een onderhandelaarsakkoord gesloten voor een nieuwe cao. Als deze CAO PO 2016-2017 door de achterbannen wordt bekrachtigd, dan wijzigt een aantal regels. De informatie bij de gepubliceerde vragen en antwoorden is daarop nog niet aangepast. We doen dat zo snel mogelijk.

Welkom bij de Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen Financiën

  • Heeft de CAO Primair Onderwijs een minimum of standaard karakter? Mag er bijvoorbeeld t.a.v. het salaris in positieve zin worden afgeweken van de bepalingen van de cao?

    Er is niet vastgelegd of alle bepalingen (de hele cao) of delen daarvan, zogeheten standaardbepalingen of minimumbepalingen zijn. De cao wordt gezien als een kaderstellende cao. Uit de bepalingen zelf zal (moeten) blijken of er binnen bepaalde kaders ruimte is voor eigen beleid. Daar waar dat niet zo is en de bepalingen eenduidig zijn, mag daarvan formeel niet worden afgeweken, ook niet in voor werknemer positieve zin.

    De salarisschalen voor werknemers zijn een resultaat van de onderhandelingen tussen cao-partners. Hierbij is het uitgangspunt dat de werknemer wordt bezoldigd volgens de bij zijn functie horende salarisschaal. Op grond van artikel 6.1 lid 5 cao po kan een werkgever een werknemer een extra periodiek toekennen indien een positieve beoordeling daar aanleiding voor geeft. Artikel 6.19 cao po geeft de mogelijkheid een gratificatie of toelage onder voorwaarden toe te kennen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Financiën of het onderwerp Cao primair onderwijs.

  • Voor het schooljaar 2019-2020 komen er extra middelen voor werkdrukverlaging beschikbaar. Welk bedrag komt er per leerling beschikbaar voor werkdrukverlaging?

    Als gevolg van een kasschuif is het bedrag per leerling dat beschikbaar komt voor de aanpak werkdruk aangepast van €155,55 naar €220,08 per leerling. Het model Extra middelen aanpak werkdruk in de Toolbox is op het nieuwe bedrag aangepast.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en Werkgeverszaken.

  • Geldt de informatieplicht voor de wet milieubeheer voor individuele scholen met een verbruik van meer dan 50.000 kWh, of ook voor besturen met een gezamenlijk verbruik van die omvang?

    In de sectoren po en vo is een instelling (of eigenlijk volgens de Wet milieubeheer; ‘inrichting’) een school. De informatieplicht geldt dus enkel voor scholen die een hoger verbruik hebben dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas (equivalent) per jaar.

    Vaak is het ook voor scholen die qua elektriciteit en gasverbruik onder deze normen verbruiken wel zinvol om de maatregelen door te nemen en te kijken welke goed uitvoerbaar zijn op uw school/scholen. Het idee is namelijk dat deze maatregelen zich doorgaans terugverdienen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Schoolgebouwen en Financiën.

  • Samenwerkingsverbanden hanteren uiteenlopende afspraken rond het thema geld volgt leerling bij verhuizingen en doorplaatsingen van leerlingen naar het (VS)O met instroom van buiten het eigen SWV. Wat is de algemeen geldende regelgeving op dit punt?

    Het (V)SO heeft geen grensverkeerregeling zoals in het speciaal basisonderwijs (SBO). Omdat de leerling in principe een toelatingsverklaring (TLV) heeft moet het SWV betalen dat deze TLV heeft afgegeven. Een leerling uit (V)SO die van SWV A naar SWV B gaat wordt nog steeds betaald door het SWV dat de TLV heeft afgegeven.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Financiën of het onderwerp Clusters speciaal onderwijs.

  • De werkdrukmiddelen worden per brinnummer toegekend. Mogen we die middelen bundelen en bovenschools inzetten?

    Nee. Het bestedingsplan wordt op schoolniveau bepaald en vereist instemming door de PMR van de school.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Financiën.

  • Komen de middelen van het Werkdrukakkoord ook beschikbaar voor speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs?

    Het werkdrukakkoord geldt voor alle scholen in het primair onderwijs, dus ook voor het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs die onder de Wet op Expertisecentra (WEC) vallen. Een gemiddelde school met 225 leerlingen krijgt volgend schooljaar circa 35.000 euro voor werkdrukbeheersing. Er zal een bedrag per leerling worden opgenomen in de personele lumpsum, naar schatting is dit ongeveer € 156. Het definitieve bedrag wordt begin maart bekend.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en School, kind & omgeving of de onderwerpen Bekostiging en Clusters speciaal onderwijs.

  • Hoe ziet de bekostiging van residentieel geplaatste leerlingen er uit?

    Een aantal leerlingen verblijft in een residentiële instelling. Dit betreft enerzijds gesloten instellingen: Justitiële Jeugdinrichting (JJI) en Gesloten Jeugdzorg Instelling (GJI). Anderzijds betreft het open instellingen (jeugdzorg, jeugdpsychiatrie, gehandicaptenzorg, gezondheidszorg). Het overgrote deel van deze leerlingen volgt onderwijs bij het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs. Voor de gesloten en de open setting verschilt de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband (financieel en voor het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)). Gezien de complexiteit van deze materie is deze aparte notitie "Bekostiging van residentiële leerlingen" gemaakt. In deze notitie wordt uitleg gegeven over de gesloten en open setting voor de residentiële leerlingen en de consequenties daarvan voor het samenwerkingsverband.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Financiën of het onderwerp Bekostiging.

  • Onze school heeft een huisvestingsreserve gevormd uit de Rijksbekostiging (alleen batige saldi t/m 1-7-2006) en de huisvestingsvergoeding gemeente (bedrag dat de normvergoeding te boven ging bij de bouw). Mogen we dit bedrag investeren in lokalen?

    Dit is wat ons betreft op het randje. Voor de invoering van de lumpsum gold er een minder strenge regel ten aanzien van de investering in huisvesting. Dus als aangetoond kan worden dat deze reserves zijn opgebouwd vóór 1 augustus 2006, geldt er meer vrijheid voor huisvestingsinvesteringen. Het betreft hier echter investeringen voor het realiseren van voorzieningen voor Kinderopvang. De vraag is of dit nog wel onder de ruimere interpretatie van artikel 148 van de WPO valt. De WPO heeft immers alleen betrekking op het PO. Uiteindelijk zal de accountant hier een oordeel over moeten vormen. Ons advies is om de casus daarom met uw accountant bespreken.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en Schoolgebouwen of het onderwerp Bekostiging en huisvesting.

  • Mag ik fusiemiddelen bovenschools verdelen of zijn die middelen expliciet voor de fusieschool?

    Deze middelen behoren tot het lumpsumbudget van het schoolbestuur en kunnen vrij besteed worden. Er wordt door het ministerie alleen getoetst of de middelen zijn besteed aan de activiteiten waarvoor de school bekostigd wordt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en Krimp.

  • Devices: huren, leasen of kopen? En hoe zit het met afschrijving?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas kunnen beschikken over een device - zoals een tablet, Chromebook of laptop - bijvoorbeeld voor het gebruik van digitale leermiddelen of voor samenwerken. Maar als de keuze voor een device eenmaal is gemaakt, ontstaat de volgende vraag: huren, leasen of kopen?

    Doelstelling en kosten op termijn

    2 vragen zijn belangrijk bij de keuze voor huren, leasen of kopen: met welk doel zet je het device in en hoe lang heb je het nodig?

    • huren: relatief de duurste optie. Je kunt een device het beste alleen huren voor korte, verkennende projecten, zoals een pilot van een paar maanden
    • leasen: financieel en praktisch gezien de meest gunstige optie, omdat de leasemaatschappij het beheer en de reparaties op zich neemt. De kosten zijn vooraf bekend. Deze kunnen in sommige gevallen hoger lijken dan bij het kopen van devices, maar dat is afhankelijk van hoeveel beheer en reparatie er nodig is. Bij leasen heeft de school daar geen omkijken naar
    • kopen: alleen een optie als de school bereid is het risico en de kosten van beheer en reparatie zelf op zich te nemen. Doe dit alleen als je dat zelf efficiënter kunt doen dan een leasemaatschappij. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om de apparaten na het gebruik weer te verkopen - bij leasen wordt ook dit uit handen genomen

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

Pagina's

Onderwerpen binnen Financiën

  • Bekostiging

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Uitgaven en verantwoording

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.