Overslaan en naar de inhoud gaan
Home
Terug Zoeken Menu Menu close
Close menu

Top navigation

  • Agenda
  • Contact
  • Nieuws
  • Over de PO-Raad
  • Mijn PO-Raad

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Kind & Onderwijs
  • Goed Bestuur
  • Schoolontwikkeling
  • Arbeidszaken & Bedrijfsvoering

Secondaire navigatie

  • Ledenondersteuning
  • PO-Academie
  • Zoeken

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zoeken

Zoeken

Zoekfilters

Type

  • Veelgestelde vraag (10)
  • Nieuws (252)
  • Externe link (12)
  • Download (8)
  • Blog (7)
  • Pagina (4)
  • Praktijkvoorbeeld (3)
  • Interview (2)
  • Standpunt (2)
  • Toolbox (2)
  • Werkbezoek (2)
  • Expertise (1)
  • Workshop (1)

Thema

  • Onderwijshuisvesting (67)
  • Algemeen (57)
  • Onderwijskwaliteit (53)
  • Professionalisering bestuur (34)
  • Bewegingsonderwijs (28)
  • Gespecialiseerd onderwijs (27)
  • Bestuurlijke dialoog (25)
  • Sociale veiligheid (18)
  • Burgerschap (17)
  • Gezonde leefstijl (13)
  • Personeelstekort (12)
  • Nieuwkomers (10)
  • Financiën (9)
  • Leerlingen uit Oekraïne (9)
  • Opleiden & ontwikkelen (8)
  • Taal & rekenen (7)
  • Arbeidsvoorwaarden (4)
  • Digitalisering (4)
  • Personeel en personeelszaken (hrm) (3)
  • Innovatie & onderzoek (2)
  • Passend onderwijs (2)
  • Doorlopende leerlijn (1)
    • Overgang PO-VO (17)
    • Jonge kind (0-6 jaar) (13)

Serviceniveau

  • Zelf aan de slag (17)
  • Doe het samen (7)
30 resultaten gevonden
Download
6 juni 2023

Visie PO-Raad op integrale samenwerking met kinderopvang en andere partners (juni 2023)

Ga naar links en downloads
Externe link
25 mei 2023

Podcast Meesterwerk: Schoolbestuurder Teun Dekker over inclusie op kindcentrum De Kroevendonk

Ga naar links en downloads
Download
19 december 2022

Achtergrondrapportage bij brochure Doorstroom van kleuters

Ga naar links en downloads
veelgestelde vraag
13 april 2022

Mag een leerling van jonger dan 4 jaar worden toegelaten op school?

Op grond van artikel 39 lid 1 WPO moet een kind om als leerling tot een school te worden toegelaten de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt. Artikel 39 lid 3 WPO biedt wel de mogelijkheid om in de periode vanaf de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden tot het bereiken van de leeftijd van 4 jaar kinderen gedurende ten hoogste 5 dagen toe te laten. Dit zijn de zogenaamde ‘wendagen’. Deze kinderen zijn geen leerlingen in de zin van de wet.

Download
23 maart 2022

Stappenplan Eindtoets 2022

Ga naar links en downloads
Externe link
21 februari 2022

Zosja, over de wereld van IKC’s

Ga naar links en downloads
veelgestelde vraag
17 februari 2022

Is het wettelijk verplicht om aan het einde van groep 6 een indicatie te geven voor advies vo of moet dit alleen bij kinderen waarvoor een OPP is opgesteld?

Het antwoord op deze vraag is: nee. Er bestaat geen wettelijke verplichting om leerlingen in groep 6 al een indicatie te geven van het mogelijke uitstroomprofiel. Door SLO is een handreiking schooladvisering ontwikkelt die scholen op weg helpt bij het verder professionaliseren van hun schooladviesprocedure. Voor meer info zie Handreiking schooladvisering.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Hoe worden de vorderingen van leerlingen in het po bepaald?

Dat gebeurt gedurende de hele periode op de basisschool. School en ouders krijgen zowel door toetsing als door ervaring inzicht in hoe een kind presteert ten opzichte van klas- en leeftijdsgenoten.

Leerling- en onderwijsvolgsysteem
Met hulp van leerling- en onderwijsvolgsysteem wordt gekeken hoe een leerling zich op school ontwikkelt. Er wordt gekeken naar wat de leerling en zijn klas weten en kunnen en hoeveel zij vooruit gaan. Scholen zijn verplicht om zo’n systeem te gebruiken, in ieder geval voor taal en rekenen, maar ze mogen zelf bepalen welk systeem ze inzetten en hoe vaak ze het niveau meten.

Reguliere toetsen
Scholen nemen ook toetsen af die meten of een leerling de aangeboden lesstof beheerst. De resultaten laten zien hoe een kind presteert in vergelijking met leeftijdsgenoten. Scholen mogen zelf bepalen of en hoe vaak ze leerlingen een toets laten maken. Toetsen moeten wel valide, betrouwbaar en methodeonafhankelijk genormeerd zijn. Kleutertoetsen zijn (naar verwachting) vanaf augustus 2022 niet meer toegestaan.

Eindtoets
Aan het eind van groep acht maken alle basisschoolleerlingen een verplichte eindtoets. Deze toets geldt als tweede, schoolonafhankelijk gegeven naast het schooladvies op basis waarvan school en ouders bepalen naar welk niveau middelbare school een leerling gaat. Als leerlingen op de eindtoets beter scoren dan op basis van het schooladvies mag worden verwacht, dan moet de school haar advies heroverwegen. Als het kind lager scoort, hoeft dit niet. Scholen kunnen ook een digitale adaptieve eindtoets afnemen. Deze toets past zich aan, aan het niveau van de leerling. De resultaten van alle toetsen worden opgenomen in het onderwijskundig rapport (OKR) van de leerling. De nieuwe school krijgt daarmee een beeld van de leerling zodat zij het onderwijs zo goed mogelijk kunnen afstemmen. Scholen zijn verplicht ouders te informeren over de inhoud van dit rapport.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Mag een vo-school de ene leerling met kader/tl advies op kaderniveau plaatsen en de andere op tl-niveau?

Ja, dat mag want er is een verschil tussen toelating en plaatsing. Een leerling met een kader/tl advies is toelaatbaar tot beide schoolsoorten. De vo-school zal het onderwijskundig rapport gebruiken om de leerlingen in de juiste klas te plaatsen. In dit geval is plaatsing in beide brugklassen conform het schooladvies. Het is wenselijk om leerlingen op het hoogste niveau te plaatsen, maar dat is niet verplicht. We noemen dit ‘hoge plaatsing’. De basisschool kan naast het schooladvies ook een plaatsingsadvies meegeven, maar dat heeft geen juridische waarde.

veelgestelde vraag
17 februari 2022

Moet een groep 8-leerling met het ontwikkelingsniveau van groep 5 verplicht deelnemen aan de Centrale Eindtoets?

Nee, er zijn mogelijkheden voor ontheffing. Daarover lees je meer in deze beleidsregel.

Als de leerling in het po extra ondersteuning krijgt, heeft deze een ontwikkelingsperspectief (OPP). Daarin wordt duidelijk:

  • Welke ondersteuning hij/zij ontvangt;
  • Wat de uitstroombestemming van de leerling is naar het voortgezet onderwijs;
  • Indien van toepassing: de afwijkingen van het reguliere onderwijsprogramma.

Binnen het OPP bestaan drie uitstroombestemmingen:

  • Een van de schoolsoorten van het reguliere voortgezet onderwijs;
  • Het praktijkonderwijs;
  • De verschillende uitstroomprofielen binnen het vso (diplomagericht, arbeidsmarkt en dagbesteding)

De verwachte uitstroombestemming in het OPP is een belangrijke indicatie voor ontheffing van de eindtoets. De school moet dit voldoende kunnen onderbouwen, onder andere met behulp van het leerling- en onderwijsvolgsysteem.

Vervolgens beslist het bevoegd gezag, na overleg met de ouders, of de leerling de eindtoets maakt. Als de leerling wordt vrijgesteld, dan legt de school de onderbouwing van deze beslissing vast in de eigen administratie.

Ook een leerling zonder OPP maar met een IQ onder de 75 mag je ontheffen van de eindtoets.

In het stroomschema op www.vanponaarvo.nl vind je meer informatie om antwoord te krijgen op de vraag ‘Moet deze leerling een eindtoets maken?’ .

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Volgende pagina Volgende
  • Laatste pagina Laatste

Aanmelden voor de wekelijkse nieuwsbrief

Onze nieuwsbrieven bevatten relevante nieuwsberichten en informatie voor scholen en hun besturen in het primair onderwijs en andere geïnteresseerden.

Aanmelden

Volg ons ook via

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op LinkedIn

Footer navigation

  • Vereniging
    • Mijn PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
  • Informatie
    • Contact
    • Over de PO-Raad
  • Overige
    • Disclaimer
    • Privacyverklaring
  • Actualiteit
  • Agenda