Aan de slag met het Onderwijsresultatenmodel
Introductie
In deze minicursus neemt inspecteur Rosaline Hoogstraate je mee in het Onderwijsresultatenmodel. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt dit model om de onderwijsresultaten te volgen en beoordelen. Maar als bestuur of school kan je veel meer met het model. Na deze minicursus weet je hoe het Onderwijsresultatenmodel in elkaar zit en wat je ermee kunt doen.
Rosaline Hoogstraate geeft in deze video een introductie op het Onderwijsresultatenmodel. Wat brengt het model in beeld? Voor wie geldt het? En hoe gaat de inspectie om met de gegevens die in kaart worden gebracht?
Schoolweging
De Inspectie houdt bij de beoordeling van de onderwijsresultaten rekening met de leerlingenpopulatie. Dat doen ze aan de hand van de schoolweging. In deze video wordt uitgelegd waarop de schoolweging gebaseerd wordt, en wat er van de verschillende schoolwegingsgroepen verwacht wordt.
Winst
De Inspectie kijkt of voldoende leerlingen de referentieniveaus hebben gehaald in de laatste drie jaar op de vakgebieden lezen, taalverzorging en rekenen samen. Maar wat als je een stap verder wilt als school of bestuur? Je kan dan apart kijken naar de scores op de drie vakgebieden. Door jouw resultaten te vergelijken met het landelijk gemiddelde, weet je waar je winst kunt behalen. Rosaline Hoogstraate vertelt hoe je dat kan aanpakken met behulp van de handreiking Stap voor stap naar schooleigen doelen.
Werken met het Referentiekader taal en rekenen
Wil je jouw onderwijs verbeteren met behulp van het Referentiekader Taal en Rekenen? In de minicursus 'Werken met het Referentiekader taal en rekenen' legt onderwijsadviseur Emila Bijl uit hoe het Referentiekader werkt en hoe je hiermee aan de slag kan.