'Meedoen aan de leergang om ons Montessori-onderwijs te verbeteren'

Portret bestuurder Carla LuijcxSchoolbestuurder Carla Luijcx van de stichting Monton neemt deel aan de leergang Slimmer leren met ICT. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 6 oktober aanstaande in Amsterdam en heeft als centraal thema Waarom veranderen: de kern van veranderen. Luijcx legt uit waarom zij aan de leergang meedoet.

Waarom doet u mee aan de leergang?

,,Ik vind dat we op onze basisscholen veel meer gebruik moeten maken van de mogelijkheden van ICT. Om verschillende redenen. ICT biedt mogelijkheden om de werkdruk van leraren te verlagen. Het biedt leerlingen de kans meer op maat te leren en zelfstandig te werken. Daarom wil ik er graag meer van weten.

Met mijn schooldirecteuren wil ik op zoek gaan naar gezamenlijke ICT-oplossingen. Startpunt daarbij is de vraag hoe we ons Montessori-onderwijs kunnen verbeteren. Vanuit het antwoord op die vraag gaan we onderzoeken wat voor digitale leermiddelen en/of hardware oplossingen daarbij horen. In de afgelopen jaren zijn wij sterk gericht geweest op kwaliteitsontwikkeling van ons onderwijs. Nu is een mooi moment om daar met een sluitende ICT aanpak op voort te bouwen.’’

Wat verwacht u van de leergang?

,,Ik verwacht inzicht te krijgen in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en ICT en kennis en ervaring uit te wisselen met collega’s. Ik verwacht ook dat de focus ligt op wat onderwijsinhoudelijk de meerwaarde kan zijn van ICT. Dat er in de leergang ook veel aandacht is voor veranderkunde en het opbouwen van verandervermogen vind ik logisch en een goede combinatie. Als schoolbestuurder hoor je inzicht in veranderaanpakken in ‘je rugzak’ te hebben. Het is onderdeel van je dagelijkse werk als bestuurder om met veranderingen om te gaan.’’

Komt u met een team naar de leergang?

,,Toen ik de mail over de leergang zag, heb ik mij snel ingeschreven omdat ik dacht ‘daar wil ik bij zijn’. Idealiter kom ik met een aantal mensen naar de leergang om direct ook de kennis te delen en op te bouwen en omdat de leergang de ruimte biedt om met elkaar aan de slag te gaan. Ik ga dit eerst nog met mijn directeuren en staf bespreken.”

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 6 september 2016