Digitale geletterdheid leerlingen
Leerlingen hebben digitale kennis en vaardigheden nodig. Niet alleen om zich in deze tijd staande te houden, maar ook voor een kansrijke toekomst. Daarom zoeken steeds meer scholen naar manieren om tot een duurzame aanpak van digitale geletterdheid te komen. Het is de verwachting dat met de curriculumherziening digitale geletterdheid een vaste plek krijgt in het landelijke curriculum.
Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker, ook voor leerlingen in het PO. De PO-Raad vindt dan ook dat digitale geletterdheid een plek moet krijgen in het nieuwe curriculum. Het liefst zoveel mogelijk geïntegreerd in andere vakken. Met een geïntegreerde aanpak voorkomen we dat het programma van scholen overladen wordt. Daarnaast is gebleken dat digitale geletterdheid zich bij uitstek leent voor verbinding met andere vakken, bijvoorbeeld door taal en digitale geletterdheid met elkaar te combineren.
Wat is digitale geletterdheid?
Om te kunnen functioneren in een samenleving waarin digitale technologie en media een steeds belangrijkere plaats hebben is het belangrijk dat leerlingen digitaal geletterd zijn. Oftewel: ze moeten leren om veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van digitale toepassingen. Volgens SLO en Kennisnet is digitale geletterdheid een combinatie van 4 domeinen: Ict-basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Computational thinking, Mediawijsheid
> Lees meer in het handboek digitale geletterdheid van Kennisnet.
Inspirerende voorbeelden
Via de Innovatievragen Onderwijs en ICT zijn zeven schoolbesturen goed onderweg met de integratie van digitale geletterdheid. Scholen ontwikkelden met ondersteuning van de PO-Raad concrete tools en eindproducten die iedereen kan gebruiken. Enkele voorbeelden:
- Jong Leren ontwikkelde een Wikiwijs-pagina over taal en digitale geletterdheid met een rijk aanbod van taal- en spellinglessen waarin de leerdoelen van digitale geletterdheid zijn geïntegreerd.
- Stichting Lucas schreef een handreiking en lanceerde een tool met nieuwe lessen voor groep 5 t/m 8.
- Stichting BOOR bracht in kaart welke digitale vaardigheden alle medewerkers hebben en waarin zij zich nog kunnen ontwikkelen.
> Bekijk meer resultaten van alle innovatievragen
Meer weten?
Onze beleidsadviseur Jeffrey Hietbrink staat voor je klaar.