Veranderkracht in het onderwijs tijdens en na Corona I Rapport 3 Digitale sprong
De coronapandemie verplichtte elke school in Nederland om binnen enkele dagen onderwijs op afstand te organiseren. De veranderkracht van scholen bleek enorm. Hoe is dat te verklaren? Dat zocht de PO-Raad uit in de derde editie van de Digitale sprong.
Binnen het project de Digitale sprong onderzoekt de PO-Raad aan de hand van verschillende thema’s hoe het onderwijs er in de periode maart-juni 2020 uitzag. Wat was de impact op leraren, ouders en leerlingen? Is er inderdaad een ‘digitale sprong’ gemaakt? Of was praktijk weerbarstiger? Door data uit de Monitor hybride onderwijs te combineren met eerder onderzoek en inzichten van projectleiders van de Innovatievragen Onderwijs en ICT en een belronde met bestuurders, brengt de PO-Raad dit in kaart. Deel 1 in deze serie ging over de ICT-ambities van leraren. Deel 2 ging over gelijke kansen bij onderwijs op afstand.