Onderzoeksmatig leiderschap
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie.
Samen leren en verbeteren
De leergang is speciaal bedoeld voor bestuurders én hun stafdirecteur/beleidsadviseur op het gebied van kwaliteit en innovatie, onderwijs, kwaliteitszorg of HRM. Samen kun je ervoor zorgen dat zaken ook echt veranderen of verbeteren binnen je organisatie. Ieder vanuit de eigen rol, taak of specialisme. Je schrijft je in als duo.
Onderzoeksmatig leiderschap
Tijdens de leergang ontwikkel je jouw eigen onderzoeksmatig leiderschap. Hoe staat het met je onderzoekende vaardigheden? Welke rol zie jij voor jezelf en hoe werk je met elkaar aan ‘gespreid leiderschap’? Ook is er ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met andere schoolbestuurders en -professionals.
Aan de slag met een onderzoeksmatige cultuur
Je krijgt daarnaast praktische handvatten voor het creëren van een onderzoekscultuur binnen jouw organisatie. Tussen de bijeenkomsten door ga je hiermee aan de slag, gekoppeld aan je eigen koersplan en actuele ontwikkelingen. Zo ben je bij de afsluiting van de leergang een eind op weg met een passende, integrale visie op onderzoeksmatig werken en evidence-informed onderwijs.
Dit levert de leergang je op
- Integrale visie op onderzoeksmatig werken binnen jouw organisatie
- Kennis over de toepassing van wetenschappelijke inzichten
- Inzicht in je eigen onderzoekend vermogen en leiderschapsrol
- Handvaten om zelf een onderzoekscultuur te creëren
- Netwerk bestuurders en -professionals op het gebied van lerende organisaties
Programma
Dag 1 - dinsdag 1 november 2022 - Utrecht (16.30 - 19.30 uur)
De onderzoekscultuur in beeld
Wat is een onderzoekscultuur precies en hoe breng je die in kaart? Hoe kun je daaraan werken als beleidsadviseur/stafdirecteur of bestuurder? Je kiest een aspect waarop je binnen jouw organisatie wilt investeren, en krijgt daarvoor concrete handvatten.
Dag 2 - dinsdag 6 december 2022 - Online (18.45 - 21.00 uur)
Onderzoeksmatig werken
Hoe kun je onderzoeksmatig werken aan onderwijsontwikkeling? En hoe maak je daarbij gebruik van bestaande kennis? Je krijgt een inkijkje in hoe scholen dit kunnen organiseren en wat dit oplevert in de praktijk. Wat vraagt dit op bestuursniveau? Ook de voorbeeldrol van bestuurders en beleidsadviseurs komt aan bod.
Dag 3 - dinsdag 17 januari 2023 - Utrecht (16.30 - 19.30 uur)
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap is een leiderschapsvorm die past bij een onderzoekscultuur en een lerende organisatie. Hoe kunnen schoolleiders dit bevorderen? En hoe zorg je er als bestuurder en beleidsadviseur voor dat je hen stimuleert en ondersteunt? Hierbij speelt de vraag hoe je alle expertise binnen je bestuur optimaal kunt benutten op school- en bovenschools niveau.
Dag 4 - dinsdag 7 maart 2023 - Online (18.45 - 21.00 uur)
Lerende organisatie
De ontwikkeling van leraren tot specialisten en het voortdurend samen reflecteren op het eigen handelen geeft een grote impuls aan de onderzoekscultuur in scholen. Anje Ros en Ingrid Janssen gaan in op de vraag hoe je een cultuur kunt bevorderen waarin op alle niveaus met en van elkaar wordt geleerd. Daarnaast bespreken ze hoe je dit als duo van bestuurder en adviseur kunt stimuleren in beleid en gedrag.
Dag 5 - dinsdag 4 april 2023 - Utrecht (16.30 - 18.30 uur)
Duurzaam ontwikkelen binnen besturen en de sector
In de laatste bijeenkomst kijken we gezamenlijk terug op wat er geleerd en gedaan is, en presenteren alle deelnemers hun plannen. Ook beschouwen we het brede perspectief: hoe kunnen we deze ontwikkeling gezamenlijk in de toekomst doorzetten? En wat is er nodig om samen een stap verder te komen als lerende, onderzoekende sector?
Anje Ros en Ingrid Janssen begeleiden de leergang. Samen zorgen zij voor een goede balans tussen de theoretische verdieping en de praktische uitvoering.