Nieuws

Denk mee over snelle uitwisseling summatieve toetsresultaten

Hoe krijgen leraren met minder administratiedruk beter en sneller zicht op summatieve toetsresultaten van leerlingen? De nieuwe werkgroep ‘Uitwisseling summatieve toetsresultaten’ van Edu-V zoekt het antwoord. Is deze werkgroep iets voor jou? Meld je dan snel aan! 

Omdat toetsresultaten van leerlingen en studenten nu niet altijd worden uitgewisseld tussen de verschillende onderwijssystemen, zijn leraren en docenten onnodig veel tijd kwijt aan het overtypen van cijfers. Bovendien is het handmatig overtypen van gegevens foutgevoelig.  

Op dit moment bestaat de mogelijkheid van automatische uitwisseling van toetsresultaten tussen de verschillende systemen al. Maar de afspraken over het gebruik van standaardkoppelingen worden door leveranciers niet of onvoldoende toegepast. En in sommige gevallen ontbreken de afspraken tussen leveranciers helemaal.  

Nieuwe werkgroep

De nieuwe werkgroep gaat per 1 maart aan de slag met het maken van nieuwe afspraken over het gebruik van standaarden voor de gegevensuitwisseling van toetsresultaten tussen leveranciers van toetssystemen en cijferadministraties. Als lid van de werkgroep maak je specifieke afspraken over hoe de koppelingen voor de resultatenuitwisseling tot stand komen, zoals berichtdefinities, koppelvlakspecificaties en het gebruik van standaarden. Daarnaast stimuleert de werkgroep leveranciers om de afspraken ook echt te gaan te implementeren, zodat straks scholen veel minder tijd kwijt zijn aan administratie. 

Wat doet Edu-V? 

Binnen het programma Edu-V maken scholen (primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs) en leveranciers onderling afspraken die de eenvoudige, veilige en betrouwbare toegang tot en gebruik van digitale onderwijsmiddelen regelen. In werkgroepen werken schoolorganisaties en leveranciers gezamenlijk aan een afsprakenstelsel.   

Nieuwsgierig?

Heb je ervaring met en kennis van huidige standaarden voor uitwisseling van summatieve toetsresultaten? En ben je vanaf 1 maart 2023 voor een periode van 6 tot 9 maanden een aantal uur per maand beschikbaar om samen met andere leden te werken aan de totstandkoming van de afspraken? Meld je dan aan voor de werkgroep.  

Leerling maakt een toets

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten