Onderwijs en onderzoek

De leraar en de schoolleider zijn de sleutel tot het blijvend verbeteren van het hele onderwijs. Duurzame onderwijsontwikkeling veronderstelt daarnaast dat scholen zich als geheel ontwikkelen en nieuwe (wetenschappelijke) kennis benutten. En ook dat wetenschappelijk onderzoek gebeurt op basis van vragen uit de scholen.

De PO-Raad wil daarom investeren in een academische omgeving voor de scholen. Zo’n omgeving kan ontstaan door scholen en wetenschap met elkaar te verbinden. In de hele cyclus van het verbeteren van de kwaliteit, de kwaliteitszorgcyclus, zou structureel aandacht moeten bestaan voor het formuleren van onderzoeksvragen en het benutten van kennis, vindt de PO-Raad. Het onderwijs kan dan blijvend profiteren van zowel bestaande kennis als nieuwe ontwikkelingen en inzichten.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad wil daarom stimuleren dat relevant onderwijsonderzoek wordt gedaan door zowel scholen zelf als door de wetenschap. Om dit aan te moedigen, wil de PO-Raad de structurele samenwerking bevorderen van schoolbesturen met pabo’s en lerarenopleidingen voor speciaal onderwijs. Ze heeft hierover regelmatig contact met Pabo’s, zoekt aansluiting bij hun lectoraten en heeft contact met het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)

De PO-Raad stond samen met de VSNU aan de wieg van de universitaire lerarenopleiding. Mogelijk wordt deze opleiding vanaf schooljaar 2017/2018 mogelijk aan de Radboud Universiteit. Deze opleiding zorgt voor leraren met een onderzoekende houding. Zij kunnen school en onderzoek met elkaar verbinden. (Zie ook het onderwerp Opleiden en ontwikkelen leraren

De PO-Raad brengt daarnaast Kennisgemeenschappen in kaart. Dat zijn groepen mensen, bijvoorbeeld scholen en onderzoekers die regelmatig kennis uitwisselen en rondom een bepaald thema nieuwe kennis tot stand willen brengen.

Meer weten?

Vragen over dit onderwerp? Leden van de PO-Raad kunnen contact opnemen met de Helpdesk of beleidsadviseur Nienke van der Steeg. Kijk ook eens in de Strategische Beleidsagenda van de PO-Raad en bij de onderwerpen Toekomstgericht onderwijsaanbod en ICT in het onderwijs voor meer informatie over de ontwikkeling van het onderwijs.

Kijk hier voor een overzicht van bestaande kennisgemeenschappen en het aanmelden van nieuwe kennisgemeenschappen

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • De PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen en de VSNU hebben op 1 april, in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van OCW, een gezamenlijke ontwikkelagenda gepresenteerd om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs'. Een uniek moment, want voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs hebben de vijf sectorraden de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. 

  • Om onderwijsachterstanden te bestrijden zijn er verschillende interventies mogelijk, zoals het vergroten van de ouderbetrokkenheid of het bieden van extra leertijd. Maar in hoeverre zijn die succesvol en onder welke omstandigheden? De PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) willen de ontwikkeling van kennis stimuleren en de toegankelijkheid tot deze kennis vergroten. Daarom worden er vier werkplaatsen opgestart die praktijkgericht onderzoek gaan verrichten naar een effectieve aanpak van onderwijsachterstanden. Het ministerie van OCW stelt per werkplaats 600.000 euro beschikbaar. 

  • Het opleiden en professionaliseren van leraren, schoolleiders en andere medewerkers kan op verschillende manieren. De afgelopen jaren zijn er steeds meer schoolbesturen die ervoor kiezen om dit in ‘eigen huis’ vorm te geven. In deze zogenoemde huisacademies speelt - naast professionalisering - ook het stimuleren van onderlinge kennisdeling een belangrijke rol. Maar hoeveel huisacademies zijn er, hoe zijn zij georganiseerd en met wie werken zij samen? Het Kohnstamm instituut bracht dit in opdracht van de PO-Raad en VO-raad in kaart.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items