Interview

Proeftuin urenuitbreiding: potentieel pakken én koesteren

Veelgehoorde oplossing voor het lerarentekort: leraren met een deeltijdbaan stimuleren meer uren te werken. Makkelijker gezegd dan gedaan, weten veel bestuurders en schoolleiders. Want wat levert het voor een leraar onderaan de streep op, een grotere aanstelling? En hoe combineer je meer werkuren met een jong gezin of andere zorgtaken? Stichting Het Potentieel Pakken (HPP) organiseerde op verzoek van het ministerie van OCW een proeftuin bij Lucas Onderwijs om te kijken wat er wél mogelijk is. Spoiler alert: een kwart van de parttimers op de proeftuinscholen koos voor een urenuitbreiding.

Stel, je bent schoolleider. Er heerst een open sfeer op je school, er is onderling vertrouwen. Een leraar die meer zou willen werken maar vanuit haar persoonlijke situatie niet weet hoe ze dat zou moeten organiseren, zou zich dan toch wel bij je melden? Niet dus, is de ervaring van Erika Kraai, schoolleider van de Carolusschool in Den Haag. “Toen het bestuur van Lucas Onderwijs mij vroeg of wij proeftuinschool wilden worden, twijfelde ik”, vertelt ze. “Ik vroeg me af: zit hier wel wat voor ons in? Ik ben heel open naar mijn team toe en ging ervan uit dat mensen het zouden aangeven als ze ergens mee zouden zitten of ideeën zouden hebben.”

Kraai stemde toch toe, maar met lage verwachtingen. “Ik heb altijd geroepen: als je meer wilt werken, kom naar me toe, dan denk ik met je mee. Maar tijdens de door HPP begeleide dialoogsessies bleek tot mijn verbazing dat dat niet geland was. Leraren bleken bijvoorbeeld te denken: ik moet echt ‘s ochtends om 8 uur op school zijn want de leerlingen komen om half 9, en daarom kan ik geen extra dag werken want ik moet mijn eigen kind naar school brengen. Het was voor hen een eyeopener dat ik best wilde zoeken naar iemand die de klas wekelijks dat halfuurtje zou overnemen.”

Meer lezen? Bekijk het volledige interview op Samen Slimmer PO

Leraren in overleg