Rosalies verhaal getuigt van doorzettingsvermogen en de kracht van inclusief werkgeverschap
"Na mijn schooltijd op Mariëndael Arnhem, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, heb ik mijn mbo-opleiding tot onderwijsassistent afgerond”, vertelt Rosalie van Veluw haar verhaal. Van jongs af aan wilde ze heel graag met kinderen werken. Ondanks haar liefde voor de kinderopvang en de buitenschoolse opvang, realiseerde Van Veluw dat ze met haar spasmen een andere richting moest gaan volgen.
"Tijdens mijn mbo-opleiding liep ik stage op een basisschool. Daar voelde ik me echt op mijn plek", vertelt Rosalie van Veluw. Ze kreeg een baan aangeboden na haar opleiding. Dit voelde voor haar als een droom die uitkwam. De coronaperiode zorgde voor een onderbreking. En hoewel ze terug mocht komen, werd haar contract midden 2023 niet omgezet in een vast contract. "Het voelde voor mij alsof er onderscheid werd gemaakt tussen collega's met en zonder een beperking. Dat was een enorme teleurstelling voor mij”, vertelt Van Veluw.
Maar ze liet zich niet uit het veld slaan. "Bij mijn geboorte heb ik een hersenbeschadiging opgelopen. Mensen denken vaak dat ik dan ook een verstandelijke beperking heb, maar dat is niet zo. Mijn lichaam heeft een beperking, mijn hoofd niet.”, verduidelijkt Van Veluw. Haar vastberadenheid leidde haar via een sollicitatie bij De Onderwijsspecialisten naar team inclusie, waar een gesprek met Arnold Bakker, een van de adviseurs banenafspraak van De Onderwijsspecialisten, een nieuw begin markeerde.
"Mijn vriend zei nog: misschien ga je nog iets heel anders doen in het onderwijs! En hij had gelijk”, vervolgt Van Veluw. Uiteindelijk bood De Blink vso haar een baan als onderwijsondersteuner aan. "Midden vorig jaar was het een moeilijke tijd, waarin ik verdrietig, boos en teleurgesteld was dat mijn contract bij de Jenaplan basisschool niet werd verlengd. En nu, kijk waar ik ben, nu werk ik op het voortgezet onderwijs. Leerlingen komen steeds dichter bij mijn eigen leeftijd, wat heel mooi is om mee te maken. De Blink is een school voor voortgezet speciaal onderwijs met voor mij een compleet nieuwe doelgroep: oudere kinderen (12-18 jaar), sommigen met het syndroom van Down en/of autisme, in de lagere leerroutes 1 tot en met 4. Leerlingen zijn nieuwsgierig en vragen mij van alles. En dat mag. Ze zien mij als iemand waarmee ze over hun beperking kunnen praten. Een leerling kiest diegene uit die ze kunnen vertrouwen, en diegene mag ik zijn."
Van Veluw's ervaringen op De Blink vso zijn nu al bijzonder. "Al op mijn eerste werkdag wilde een leerling aan mij worden voorgesteld. De leerling kwam naar mij toe en zei: Ik heb hetzelfde als jij, nu heb ik een lotgenoot op school. Het was zo'n mooi moment, daar doe ik het voor”, vertelt ze ontroerd.
Haar rol strekt zich verder uit dan alleen onderwijs. Ze is een rolmodel en een bron van inspiratie voor leerlingen. “Het lijkt wel alsof ik in de klas een voorbeeldfunctie heb. Ik laat zien dat je ook met een beperking uitstekend kunt functioneren, een baan kunt hebben, een eigen leven.” Ze heeft ook een boek geschreven dat binnenkort opnieuw wordt uitgegeven, met de pakkende titel: "Oordeel niet voordat je een persoon echt kent." Ze vertelt in het boek het autobiografische verhaal van Lientje. Over haar leven met een lichamelijke beperking. "Het vertelt mijn verhaal, vanaf mijn geboorte tot aan mijn 18e jaar", zegt Van Veluw.
Voor wat betreft de toekomst, Rosalie van Veluw is realistisch maar ambitieus. "Ik ben realistisch: voor de klas staan kost mij te veel energie. Maar ik kan nog wel doorgroeien", zegt ze. "Ik geef nu al op vrijdag taalles, en dat gaat heel goed. Kinderen vinden het heel leuk om vaker groep doorbrekend te werken."
Van Veluw sluit af met een krachtige boodschap voor iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt die droomt van een carrière in het onderwijs: "Het is belangrijk dat als je iets echt wilt, je doorzet. Dan komt het uiteindelijk goed. Ik ben inmiddels op school een inspiratie voor de leerlingen. Ze zien dat ik ondanks mijn beperking een hele mooie baan heb."
Routekaart banenafspraak
In 2015 werd de Participatiewet en de banenafspraak gelanceerd. Een belangrijke stap vooruit voor mensen met een arbeidsbeperking, die door deze wet meer kansen krijgen in de reguliere arbeidsmarkt. Hiermee kunnen leerlingen uit ons eigen voortgezet speciaal onderwijs een plek op de arbeidsmarkt krijgen. Rosalie's verhaal onderstreept het belang van de banenafspraak. De PO-Raad heeft samen met Vervangingsfonds/Participatiefonds een routekaart banenafspraak voor het primair onderwijs ontwikkeld.