‘Verlaat de rotonde voor meer ICT in het onderwijs’

Portret veranderkundige Marco de WitteICT in het onderwijs implementeren, doe je niet zomaar. Het vraagt dat scholen en besturen uit hun comfortzone stappen, vertelt veranderkundige Marco de Witte. Hoe je dat precies doet, komt aan bod tijdens de eerste bijeenkomst van de Leergang Slimmer leren met ICT op 6 oktober. In dit interview licht hij vast een tipje van de sluier op.

Hoe kijkt u als veranderkundige naar Slimmer leren met ICT?

,,Het is een belangrijk en interessant thema. Ook vanuit veranderkundig perspectief. Onze wereld verandert snel en de complexiteit van systemen is haast niet meer te bevatten. Technologische ontwikkelingen zijn daar een fraai voorbeeld van. Maar hoe leidt je nu op voor een wereld die we amper kunnen bevroeden? De kernvraag is natuurlijk hoe je er toch voor kunt zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, hun talenten kunnen benutten en zich op hun toekomst voorbereiden. Onderwijs op maat?! Grappig is dan juist weer dat nieuwe technologieën ons daar ook nieuwe mogelijkheden en kansen bieden. ICT kan het onderwijs, de leerlingen en het onderwijzend personeel helpen. En dat natuurlijk zonder dat wat goed is teniet wordt gedaan. Veranderkundig een ingewikkelde en uitdagende opgave.’’

Het thema van de eerste bijeenkomst van de leergang Slimmer leren met ICT is “waarom veranderen”. Waarom staat dat thema centraal?

,,De waarom-vraag is de ‘killer application’; de beantwoording moet energie geven om de comfortzone te verlaten en met ICT aan de slag te gaan. Het bepaalt dus of de beweging wel of niet op gang komt. Wij mensen kennen gewoontepatronen en het valt ons zwaar die ‘rotondes’ te verlaten. Het verlaten van de patronen die we zo goed kennen, gaat gepaard met emoties. Het nieuwe voelt niet altijd gelijk goed. Wij hebben voor de verandering dus goede, betekenisvolle redenen nodig.’’

Wanneer is de eerste bijeenkomst van de leergang succesvol?

,,Als de deelnemers hun kennis en vragen met elkaar gedeeld hebben én als de deelnemers meer inzicht hebben gekregen in hun eigen veranderopgave en de mate van complexiteit. Op basis hiervan kan dan beter bepaald worden welke aanpak het beste past; hoe zij zullen moeten veranderen. Maar het belangrijkste natuurlijk is als de deelnemers blij en energiek naar huis gaan en zin hebben om verder aan de slag te gaan!’’

Ook meedoen aan de leergang?

Zelf aan de slag of nieuwsgierig naar meer? Lees hier meer over de Leergang Slimmer leren en meld u vast aan! Vol = vol dus wees er snel bij!

Laatst gewijzigd: 
maandag 29 augustus 2016