Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenOnderzoek stelt: Eindtoets geen perfecte graadmeter voor niveau leerling

Onderzoek stelt: Eindtoets geen perfecte graadmeter voor niveau leerling

18-04-2017
Onderwijsinhoud

De diverse eindtoetsen die alle leerlingen van groep acht de komende dagen maken, zijn van verschillend niveau en daardoor niet vergelijkbaar. Een leerling kan op de ene toets hoger scoren dan de ander, zo blijkt uit onderzoek van de Expertgroep Toetsen PO in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Dit bevestigt dat de eindtoets niet blindelings gevolgd moet worden bij de keuze van leerlingen en hun ouders voor een middelbare school.

De onvergelijkbaarheid van de toetsen – er worden nu zes verschillende toetsen gebruikt - laat zien dat deze toets niet zaligmakend is, vindt de PO-Raad. Ze hecht al langer veel waarde aan het advies van een school die een leerling acht jaar lang heeft gevolgd, getoetst en meegemaakt. De eindtoets is een momentopname die alleen kijkt naar prestaties op taal en rekenen.
Sinds schooljaar 2014/2015 geldt de eindtoets dan ook als een soort second opinion. Bij een hogere score op de eindtoets, is de school verplicht om in overleg met ouders het schooladvies te heroverwegen en eventueel naar boven bij te stellen. Naar beneden bijstellen, is nooit aan de orde.

Het is belangrijk dat scholen hun schooladvies steeds weer kritisch tegen het licht houden, maar dit onderstreept het belang dat scholen hun schooladvies niet zonder meer verhogen als de toets hiertoe aanleiding geeft, aldus Anko van Hoepen, vicevoorzitter van de PO-Raad. Critici pleiten hier juist wel voor. ,,De eindtoets wordt nu vaak gezien als absolute waarheid, maar of een kind een hoger advies hoort te krijgen, is altijd maatwerk. Zowel op een te laag niveau als op een te hoog niveau worden ingeschaald en altijd boven je kunnen moeten presteren, is niet goed voor een kind.’’

De PO-Raad vindt het belangrijk dat de eindtoetsen snel vergelijkbaar worden gemaakt en is blij dat hiertoe al eerste stappen worden gezet. Alleen dan kan deze echt dienst doen als tweede, onafhankelijk, advies. Tegelijkertijd benadrukt ze dat de toekomst van een kind nooit mag afhangen van hoe het kind zich op de basisschool ontwikkelt. Een schooladvies is een startadvies, geen eindexamenadvies, laat staan een carrièreadvies.

We moeten af van de vroegselectie en meer focussen op doorstroom van leerlingen naar vervolgonderwijs, bepleit de PO-Raad dan ook. Ons systeem is nu te rigide. Kinderen zijn nooit allemaal op hetzelfde moment even ver in hun ontwikkeling. Ze is daarom voorstander van brede brugklassen en dubbele schooladviezen voor leerlingen van wie het niveau niet direct duidelijk is. Ook vindt ze dat leerlingen opleidingen moeten kunnen stapelen. Kinderen moeten gedurende hun hele schoolcarrière kunnen veranderen van niveau. ,,Pas dan kunnen alle leerlingen hun talenten optimaal ontwikkelen en kunnen we echt zorgen voor kansengelijkheid’’, aldus Van Hoepen.

Vanaf vandaag maken ruim 180.000 leerlingen van groep acht de eindtoets.

Laatst gewijzigd: 
maandag 1 mei 2017

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees het volledige onderzoek van de Expertgroep PO (via Website Rijksoverheid)

Trefwoorden

  • Schooladvies
  • Eindtoets
  • Overgang po-vo

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Stappenplan eindtoets in coronatijd

    26-01-2021
  • Eindtoets in de media, dit vindt de PO-Raad

    22-01-2021
  • Scholen en kinderopvang blijven in ieder geval tot 8 februari gesloten

    17-01-2021
  • Het schooladvies was nog nooit zo belangrijk

    13-01-2021
  • Verlenging lockdown: basisscholen open als het veilig en verantwoord is

    12-01-2021

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin