Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenRapporteer energiebesparende maatregelen in eLoket

Rapporteer energiebesparende maatregelen in eLoket

23-05-2019
Schoolgebouwen

Scholen met een elektriciteitsverbruik vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas per jaar, moeten uiterlijk 1 juli 2019 rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben genomen. Met deze informatieplicht wil de overheid stimuleren dat scholen meer energie besparen. Schoolbesturen moeten hun rapportages indienen bij het nieuwe eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De PO-Raad raadt ook scholen met een energieverbruik onder de grenswaarde aan de vernieuwde Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) te raadplegen.

Lees de brief van minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat over de informatieplicht.

Scholen die meer verbruiken dan de grenswaarden van 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas per jaar, moeten in principe alle maatregelen van de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) nemen. Dit geldt voor ongeveer twintig procent van de scholen in het primair onderwijs. Hierbij gaat het nadrukkelijk om het verbruik. Wat de school zelf al compenseert door bijvoorbeeld het aanbrengen van zonnepanelen, doet voor de informatieplicht niet ter zake. Op de lijst met maatregelen staan bijvoorbeeld het isoleren van spouwmuren, het aanbrengen van ledverlichting en van tijdschakelaars voor het ventilatiesysteem, zodat deze niet onnodig aanstaat buiten schooltijd.

Beredeneerd afwijken

Neemt een schoolbestuur voor een ‘informatieplichtige’ school niet alle maatregelen, dan moet zij hiervoor goede redenen geven. Vanzelfsprekend is het toegestaan om de maatregelen in te plannen op natuurlijke (vervangings)momenten. In de rapportage moet dan worden aangegeven voor wanneer een aanpassing op de planning staat.

Ook scholen onder de grenswaarde moeten aan de slag

Scholen met een energieverbruik van minder dan 50.00 kWh of 25.000 m3 vallen formeel niet onder de Wet Milieubeheer en zijn vanuit deze wet dus niet verplicht de maatregelen te nemen. Toch raadt de PO-Raad schoolbesturen aan ook deze schoolgebouwen langs de nieuwe maatregelenlijst te leggen en te bepalen welke maatregelen goed uitvoerbaar zijn op de scholen. Immers, alle scholen moeten vanuit het klimaatakkoord energie besparen, hoe groot of klein ze ook zijn. De maatregelen uit de lijst verdienen zichzelf binnen vijf jaar terug, dus geld zou geen excuus mogen zijn, vindt de PO-Raad.

Ondersteuning bij energie besparen

Het programma 'Scholen Besparen Energie' ondersteunt schoolbesturen bij het nemen van laagdrempelige vormen van energiemaatregelen, om zo op een verantwoorde manier te zorgen voor een lagere energierekening. Dit programma, dat bedoeld is voor álle scholen (ook die niet onder de Wet Milieubeheer vallen), gaat in april van start. Aanmelden is nu al mogelijk via info@scholenbesparenenergie.nl.

Bestuurt u scholen waarvoor de informatieplicht geldt? Neem dan deze stappen:

  1. Ga naar de webpagina met de erkende maatregelen lijst (EML) voor het onderwijs
  2. Breng aan de hand van die lijst de genomen erkende maatregelen voor uw school/scholen in kaart
  3. Rapporteer dit in eLoket. Het stappenplan bereidt u hier op voor. U kunt het rapporteren ook uitbesteden aan een intermediair. Let op! U heeft een eHerkenningsmiddel niveau 1 nodig voor de rapportage. Dit kunt u aanschaffen op de website van eHerkenning. Houd rekening met een levertijd die kan oplopen tot dertig werkdagen. Vraag de eHerkenning dus zo snel mogelijk aan. Aan eHerkenning zijn kosten verbonden die per leverancier kunnen verschillen.

Gemeenten en omgevingsdiensten zullen toezien op de naleving van de energiebesparingsplicht.

Meer informatie

  • www.rvo.nl/informatieplicht
  • Artikel 2.15 uit de Wet milieubeheer
Laatst gewijzigd: 
donderdag 22 augustus 2019

Links bij dit nieuwsitem

  • Introductiefilmpje informatieplicht wet milieubeheer
  • Download communicatiemiddelen rond informatieplicht
  • Brief Rijksoverheid over informatieplicht

Trefwoorden

  • Energiebesparende maatregelen
  • Informatieplicht Wet Milieubeheer

Nieuwscategorieën

  • Overig onderwijsnieuws

Gerelateerd nieuws

  • Gratis energie-analyse schoolgebouwen

    14-04-2020
  • Praktijkervaring energiebesparing scholen: weg vrij voor renovatie naar gasloos

    06-12-2019
  • Vernieuwde Beslisboom Verduurzaming Scholen online

    21-08-2019
  • Huisvestingsvoorstellen PO-Raad opgenomen in klimaatakkoord

    02-07-2019
  • 'Kies voor integrale aanpak bij verduurzaming van je schoolgebouw'

    19-06-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin