Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenSector keert zich tegen het wetsvoorstel jonge/oudere kind

Sector keert zich tegen het wetsvoorstel jonge/oudere kind

08-02-2021
Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken, Werkgeverszaken

De PO-Raad is tegen het wetsvoorstel om aparte opleidingsroutes voor het jonge of oudere kind mogelijk te maken. De sectororganisatie vindt dat een versmalling van bevoegdheden niet bijdraagt aan kwalitatief goed onderwijs en een betere arbeidsmarkt. Ook de Vereniging Hogescholen, de Algemene Onderwijsbond (AOb) en het Lerarencollectief zijn kritisch op het wetsvoorstel.    

Over het wetsvoorstel

Minister van Engelshoven heeft begin januari 2021 het wetsvoorstel ter consultatie aangeboden. Dit wetsvoorstel moet het mogelijk maken dat lerarenopleidingen vanaf studiejaar 2022/2023 een aparte opleidingsroute voor het jonge of oudere kind mogen aanbieden. Studenten kunnen dan een bevoegdheid halen om specifiek les te geven aan het jonge of oudere kind. De PO-Raad heeft van diverse leden kritische signalen ontvangen over het voorgenomen wetsvoorstel. Afgelopen maand riep de sectororganisatie haar leden al op om deel te nemen aan de internetconsultatie. Inmiddels heeft de PO-Raad zelf ook haar reactie gegeven. 

Een samenvatting van onze bezwaren

,,Ieder kind heeft baat bij een ononderbroken ontwikkelingslijn. Dit vraagt om leraren met kennis over de ontwikkeling van kinderen tot 12 jaar en de leerlijnen van groep 1 t/m groep 8.'' vindt Anko van Hoepen, vicevoorzitter PO-Raad. Maar er zijn meer redenen waarom de PO-Raad niet achter het wetsvoorstel kan staan. Van Hoepen: ,,Het splitsen van bevoegdheden heeft een negatief effect op de aantrekkelijkheid en mobiliteit op de onderwijsarbeidsmarkt. Bovendien zorgt dit in de praktijk voor onnodig veel complexiteit in het geval van vervanging.''

De sectororganisatie vindt ook dat deze wetswijziging te weinig rekening houdt met parallelle ontwikkelingen, zoals de aanbevelingen van Merel van Vroonhoven over de onderwijsarbeidsmarkt en het bestuursakkoord flexibilisering opleidingen. Bovendien is ook de Commissie Onderwijsbevoegdheden geen voorstander van het splitsen van bevoegdheden voor het jonge en oudere kind. Zo blijkt uit het eindverslag ‘Hoge lat, lagere drempels’.

Relevante partijen zijn kritisch

Ook het Lerarencollectief, de Vereniging Hogescholen (VH), de Algemene Onderwijsbond (AOb) zijn kritisch op het wetsvoorstel. Uit een peiling onder de leden van het Lerarencollectief blijkt dat 71 procent van de leraren nog steeds zal kiezen voor een brede bevoegdheid. ,,Er is verdeeldheid over het toevoegen van aparte bevoegdheden, de meerwaarde van aparte bevoegdheden en waar de splitsing moet komen. Daarmee ontbreekt draagvlak en is de onderbouwing van het wetsvoorstel onvoldoende sluitend’’, aldus het Lerarencollectief. 

De VH schrijft in haar reactie: ,,De VH onderschrijft het pleidooi voor meer specialisatiemogelijkheden, maar ondersteunt de voorgestelde route in dit wetsvoorstel om daar te komen niet. Ook ziet zij negatieve effecten op de kwaliteit van de opleiding en het beroepsperspectief. De AOb geeft aan dat het ,,Vanuit de kwaliteit van onderwijs niet te rechtvaardigen is dat er een systeem komt waarin brede bevoegdheden bestaan naast smallere bevoegdheden. Welke van beide biedt de meeste garanties op kwalitatief goed onderwijs?’’ Aanvullend pleit de AOb “voor het betrekken van de beroepsgroep, iets wat tot nu toe onvoldoende is gebeurd.”

Specialisaties: ja, splitsing bevoegdheden: nee!

De PO-Raad is voorstander van flexibele opleidingsroutes en vernieuwing van bevoegdheden. Er vindt een verschuiving plaats van de leraar als generalist naar meer functiedifferentiatie en specialisatie binnen de schoolteams. Veel schoolbesturen hebben behoefte aan meer inhoudelijke accenten en thematische verdieping binnen de lerarenopleiding. Maar teveel specialiseren, en dan ook nog eens te vroeg in de opleiding, staat een brede opleiding in de weg. Bovendien zorgt een splitsing in de praktijk voor complexe situaties in geval van vervanging. 

Wat is het alternatief? 

De bouwstenen die door de Onderwijsraad zijn aangereikt in het advies “Ruim baan voor leraren” bieden een kansrijk perspectief. Meer ruimte voor specialisatie of juist breder georiënteerde bevoegdheden, als vervolg op een brede basisbevoegdheid. De PO-Raad pleit dan ook voor een herziening van het bevoegdhedenstelstel vanuit een integrale visie. Om zo de kwaliteit van het onderwijs te versterken en de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten. 

Meer lezen?

Lees de volledige reactie van de PO-Raad. 
Download de reactie van het Lerarencollectief, de AOb en de Vereniging Hogescholen.

 

Laatst gewijzigd: 
donderdag 18 februari 2021

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin