Diversiteit en inclusief werkgeverschap

Een inclusieve werkomgeving, waarin alle werknemers tot hun recht komen, dat is waar de PO-Raad naar streeft. Zodat lerarenteams een échte afspiegeling van de samenleving vormen en de sector primair onderwijs invulling geeft aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Definities
Het concept diversiteit gaat over alle aspecten waarop mensen van elkaar kunnen verschillen. Het legt de nadruk op de aantallen van bepaalde groepen in de organisatie – bijv. hoeveel vrouwen, personen met een andere culturele achtergrond, LHBT-ers – en hoe deze aantallen te laten groeien. Bij inclusie gaat het om hoe je met die diversiteit omgaat: hoe zorg je dat groepen zich gewaardeerd en onderdeel van de organisatie voelen, zodat een gezond en veilig werkklimaat ontstaat.

Uit: De zevenkoppige draak van ongelijkheid: Heldinnen en hindernissen in de queeste naar inclusiviteit - prof. dr. Marieke van den Brink

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • Eenvoudig berekenen wat jouw doelstelling is op het vlak van de banenafspraak en vervolgens de voortgang inzichtelijk maken. Dat is mogelijk met de ‘rapportagetool banenafspraak’. Het quotum-deel (de 'quotumcalculator') geeft een goed inzicht van het aantal banen dat een schoolbestuur moet realiseren volgens de banenafspraak. Het rapportage-deel zorgt voor een consistente rapportage van de inspanningen en resultaten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Met een intentieverklaring geven PO-Raad, VO-raad en het Schakelpunt Landelijke Werkgevers ondersteuning aan scholen en arbeidsmarktregio's om eenvoudig de verbinding met elkaar te vinden. Dit moet leiden tot meer beschikbare plekken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Namens de PO-Raad ondertekende voorzitter Rinda den Besten de verklaring.

  • Negentien deelnemers waren op 6 november 2020 online aanwezig bij de Inspiratiesessie Inclusief Werkgeverschap & banenafspraak voor funderend onderwijs regio Amsterdam. PO-Raad, VO-raad, Sociaal Werkkoepel Amsterdam en het WSP Groot-Amsterdam organisserden deze sessie. Dit zijn de gedeelde lessen. En meer regionale sessies volgen.

Banenafspraak

Extra banen voor mensen met arbeidsbeperking

Project Baanbrekers

Project Baanbrekers ondersteunt schoolbesturen bij het realiseren banenafspraak

Wat betekent de banenafspraak voor het funderend onderwijs?

Veelgestelde vragen

  • Wat is de banenafspraak?

    De banenafspraak is een afspraak tussen de sociale partners in Nederland om mensen met een arbeidsbeperking een beter perspectief te geven op een reguliere baan en zoveel mogelijk mensen te laten meedoen in de samenleving.

    De Banenafspraak vloeit voort uit het sociaal akkoord en de Participatiewet. De PO-Raad verbindt zich graag aan de afspraak. Het betekent namelijk dat meer leerlingen die van het voortgezet speciaal onderwijs komen een plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen. Daarnaast vult onze sector daarmee haar maatschappelijke rol en voorbeeldfunctie in. Tegelijkertijd realiseert de PO-Raad zich dat het veel vraagt van schoolbesturen als werkgever.

    Bij de realisatie van de Participatiewet spelen werkgevers een belangrijke rol. In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers op vrijwillige basis gaan bijdragen aan arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking, door hen kans op werk te bieden. Dat is het standpunt onder het regime van de banenafspraak. Als blijkt dat de extra banen niet worden gerealiseerd kan de quotumwet in werking treden als stok achter de deur. 

  • Wij willen een medewerker aannemen die behoort tot het doelgroepregister in het kader van de Participatiewet. UWV geeft aan dat in de cao po een aparte salaristabel is opgenomen voor deze categorie. Is dit correct?

    Medewerkers die tot de doelgroep van de banenafspraak behoren, mogen ook worden ingeschaald in andere schalen dan die uit artikel 6.8 van de CAO PO. Bijvoorbeeld in een schaal die aansluit bij de functie die men gaat uitoefenen, zoals (assistent-)conciërge of administratief medewerker.

    Het is wel een risico om meer te betalen dan het minimumloon. Als een medewerker op termijn zelfstandig in staat blijkt te zijn om het minimumloon te verdienen, dan gaat deze persoon uiteindelijk buiten de doelgroep vallen.

  • Kan een schoolbestuur ook aan de verplichtingen uit de Participatiewet voldoen door iemand uit de doelgroep bij zich te laten detacheren?

    Ja, dat kan. Iemand uit de doelgroep die bij een schoolbestuur wordt gedetacheerd, telt mee voor de banenafspraak. Dit geldt alleen als er sprake is van detachering; een payroll-constructie of een uitzendcontract tellen bijvoorbeeld niet mee. Ook het inkopen van diensten telt op dit moment (nog) niet mee. Er wordt in de Tweede Kamer echter wel een discussie gevoerd om inkoop van diensten wel mee te laten tellen bij de ‘inkopende’ partij.