TALIS2024: laat je stem horen over de leer- en werkomgeving op school!
Werkplezier, professionalisering, de impact van het lerarentekort en begeleiding van startende leraren. Het zijn thema’s die op scholen regelmatig onderwerp van gesprek zijn. Maar wist je dat de OESO hier elke vijf jaar onderzoek naar doet? Dat is TALIS: Teaching and Learning International Survey. Het onderzoek brengt de leer- en werkomgeving op scholen in kaart. 300.000 leraren en schoolleiders uit 50 landen doen mee.
Wat levert TALIS op?
Uit de vorige ronde van TALIS bleek dat Nederlandse leraren meer tijd kwijt zijn aan administratie dan in de landen om ons heen. Administratie is een belangrijkste bron van werkstress voor zowel leraren als voor schoolleiders. En in vergelijking met landen om ons heen maken schoolleiders in het basisonderwijs zich meer zorgen over het personeelstekort.
Herkenbaar? Dit is een greep uit de TALIS-resultaten. Het onderzoek heeft al veel waardevolle input voor het onderwijsbeleid in Nederland opgeleverd, en zijn bijvoorbeeld gebruikt in het Werkdrukakkoord en de Lerarenstrategie om het lerarentekort aan te pakken. Lees hier meer over de resultaten.
Doe mee!
Dit najaar hebben 350 scholen en 5000 leraren en schoolleiders in Nederland een uitnodiging ontvangen om mee te doen en een online vragenlijst in te vullen. Dat kost ongeveer 45 minuten. Scholen ontvangen een schoolrapport met de eigen resultaten en een adviesgesprek, om zelf ook aan de slag te kunnen met de uitkomsten. Deelnemende leraren en schoolleiders ontvangen een cadeaubon en een teambudget. Kijk op www.talis2024.nl voor meer informatie en om je aan te melden.