Hoe kun je een academische leraar optimaal inzetten? 

In het primair onderwijs zijn steeds meer academisch geschoolde leraren werkzaam. Maar hoe zet je academische leraren optimaal in binnen je schoolbestuur? Wat is hun toegevoegde waarde en wat vraagt dit van het HR-beleid? In het katern 'Academische leraren, praktijk in zicht' delen een aantal bestuurders, directeuren en adviseurs hun ervaringen. 

De vier schoolbesturen uit het katern hebben een substantieel deel academische leraren in dienst. Gemene deler is dat deze besturen veel waarde hechten aan kennis- en schoolontwikkeling en een onderzoekende cultuur binnen hun scholen stimuleren. Academische leraren kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Bijvoorbeeld door inzichten uit de wetenschap te vertalen naar de eigen schoolcontext, en deze kennis de school in te halen. Op de scholen die voor het katern geïnterviewd zijn, voeren de academische leraren ook taken uit in het kader van beleids- of onderwijsontwikkeling uit. Daarnaast leveren zij ook een waardevolle bijdrage aan de leerteams of een huisacademie. 

De PO-Raad ziet in de praktijk dat de vaardigheden van academische leraren nog niet overal even goed benut worden. De vier voorbeelden uit het katern geven scholen en schoolbesturen handvatten en ideeën om de benutting en positie van academische leraren te versterken.  
 

Meer lezen? 

Download het katern 

De PO-Raad over academische leraren
In de Strategische Agenda van de PO-Raad is vastgelegd dat academisch geschoolde leraren hun weg in het (wetenschappelijk) onderzoek goed weten te vinden en inzichten hieruit in de schoolpraktijk kunnen toepassen. De PO-Raad vindt niet dat een academische leraar per definitie een betere leraar is. Maar gelooft in de kracht van diversiteit binnen de schoolteams. Een academische leraar brengt andere vaardigheden de school in. Zo ontstaat een plek waar leraren met verschillende kwaliteiten samenwerken en van elkaar leren. Dit draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en de aantrekkelijkheid van het beroep.

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

Laatst gewijzigd: 
maandag 8 juni 2020

Nieuwscategorieën