Kansen en zelfvertrouwen voor de schoolassistenten van morgen
Vaishnovi Doebar en Sam Dallau delen graag hun ervaringen. Via de Job Academie in Rotterdam leren en werken zij op de basisschool Harbour Bilingual. De verhalen van Doebar en Dallau laten zien hoe de Job Academie jongeren voorbereidt op een succesvolle toekomst in het onderwijs. Met de juiste begeleiding, passie en toewijding kunnen zij hun vaardigheden ontwikkelen en groeien als individuen. De Job Academie biedt naast onderwijs ook kansen en zelfvertrouwen voor de schoolassistenten van morgen.
De Job Academie in Rotterdam is een uniek traject waar jongeren worden voorbereid op het invullen van een baan de bij hun past. Hier leren ze niet alleen uit boeken, maar ontwikkelen ze ook vaardigheden die belangrijk zijn voor een succesvolle carrière.
Vaishnovi Doebar, 18 jaar, is een leerling van de Job Academie in Rotterdam. Ze legt uit waarom ze voor de Job Academie koos: "Een vriendin van mij had eerder stage gelopen via de Job Academie en was erg enthousiast. Ze zei tegen mij: 'Dit is ook iets voor jou!' Ik houd van werken met kinderen en leren in de praktijk, dus besloot ik ervoor te gaan. Leren in de praktijk past echt bij mij. En ik leer ook nog eens spelenderwijs Engels, wat makkelijk gaat omdat de kinderen die taal spreken. Ik luister naar ze en pik de taal zo op. Doebar blikt terug: Voordat ik aan de Job Academie begon, verwachtte ik dat het leren meer in de praktijk zou zijn dan uit boeken. Ik vroeg me af of ik het wel zou kunnen, dus was ik in het begin een beetje zenuwachtig."
Sam Dallau, 19 jaar, heeft zijn Borispraktijk certificaat via de Job Academie gehaald. Hij vertelt: "Ik kom uit Capelle aan den IJssel en reis elke dag met de metro naar mijn werk op de basisschool Harbour Bilingual. Daar werk ik als schoolassistent voor een kleutergroep. Toen ik voor de keuze stond bij de Job Academie, kon ik twee richtingen kiezen: leren en werken op een basisschool of in een ziekenhuis. Ik koos voor de basisschool omdat dat beter bij me paste. Veel zelfstandigheid binnen het gewone MBO paste niet echt bij mij. Ik begon zonder al te veel verwachtingen aan de Job Academie, maar het bleek dat ik hier veel beter werd begeleid dan op een gewone MBO."
Omgaan met kinderen en collegialiteit
Doebar vervolgt: "Het beste dat ik hier tot nu toe heb geleerd, is hoe ik goed met kinderen kan omgaan, hoe ik ze moet benaderen en hoe ik bepaalde technieken kan toepassen om ervoor te zorgen dat ze goed naar me luisteren. Duidelijk zijn en niet over me heen laten lopen." Dallau vult aan: "Tijdens mijn eerste periode dat ik via de Job Academie bij Harbour Bilingual was begonnen, heb ik geleerd hoe ik een goede collega kon zijn. Inmiddels heb ik gesprekken met collega’s én met ouders. Maar als veel kinderen tegelijkertijd om hulp vragen, blijft het lastig om mijn aandacht te verdelen, maar dat hoort erbij. Je leert hier hoe je duidelijk met de kinderen in de klas kunt communiceren, dan is het werk echt heel leuk."
Bijzondere momenten en toekomstplannen
Doebar deelt: "Een bijzonder moment dat ik nooit zal vergeten, was tijdens een vorige stage. Ik las vaak apart met een meisje van 6 jaar. Ze had in het begin veel moeite met lezen, maar na een paar maanden ging het beter. Ze zei tegen me: 'Ik ben zo blij dat jij me hebt geholpen.' Dat was een heel mooi moment dat ik nooit zal vergeten." Doebar blikt vooruit: "Na mijn tijd hier op de Job Academie, zou ik graag op een basisschool willen werken binnen de scholenstichting BOOR. Het liefst in de buurt, zodat ik snel op school kan zijn."
Dallau glimlacht: "Toen ik voor het eerst stage kwam lopen, zagen de kinderen mij gelijk als de meester. Dat vond ik echt leuk! Ik voel me helemaal op mijn plek, vooral bij de kleutergroep. Ik wil blijven groeien en mijn sociale leerdoel is om als eerste een gesprek te kunnen starten."
Job Academie geeft meer zelfvertrouwen
Samen met Gerbry Dam en Mieke Willemstein krijgen de studenten vijf dagen per week begeleiding. Ze hebben één uur per dag les in onder andere sociale - en werknemersvaardigheden en leren ze het echte werken in de klas. Van maandag tot en met woensdag wordt de begeleiding verzorgd door Dam. Op donderdag en vrijdag bezoekt ze de verschillende locaties van de Job Academie om de studenten in actie te zien en tips en trucs te geven.
Dallau vertelt over zijn begeleiding: "Eerst was ik bij Harbour Bilingual als leerling en was Gerbry mijn stage begeleidster. Maar nu ik echt een baan heb, is er voor mij een jobcoach. Gerbry blijft wel betrokken bij mijn ontwikkeling." Doebar waardeert de hulp van Dam en Willemstein: "De leraren en andere medewerkers op school helpen als iets niet lukt, bijvoorbeeld met de computer. De bibliotheek is mijn favoriete werkplek en daar werk ik zelfstandig aan het alfabetiseren van de boeken en het lezen met kinderen in kleine groepjes." Zowel Doebar en Dallau merken dat ze sinds hun tijd bij de Job Academie meer zelfvertrouwen hebben gekregen en beter zijn geworden in communicatie. Ze vinden het nu makkelijker om duidelijk te zijn en hebben geleerd om te gaan met uitdagende situaties.
Tips en advies
Als afsluiter van het interview geeft Dallau nog graag advies: "Als je goed bent in praktisch leren en je graag wilt leren hoe je een goede collega kunt zijn, is de Job Academie een geweldige plek. De Job Academie zorgt ervoor dat je klaar bent voor een mooie toekomst in het onderwijs." Doebar sluit af met een promotie voor de Job Academie: "Als je iets wilt doen dat je niet alleen uit boeken wilt leren, als je direct met collega's wilt werken en ook nog eens veel sneller wilt leren, dan is de Job Academie echt iets voor jou. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar de schoolbanken. Dit is voor mij dé perfecte plek om te leren."
De PO-Raad belicht verhalen over de kansen van de banenafspraak. Deze interviewreeks heeft als doel schoolorganisaties te inspireren over de waarde van de jongeren, zowel voor henzelf als voor de teams waarin ze werken. Eerder spraken we met Gitte Nagel van de Job Academie (Perspectief op een ander leven) en Xandra Pieters, locatiedirecteur van Harbour Bilingual (Volwaardig deel uitmaken van onze maatschappij).