ICT organiseren

Voordat een school ICT goed inzetten om kinderen te laten leren, moet aan diverse voorwaarden worden voldaan. Om optimaal te profiteren van ICT in het onderwijs, is het onder meer van belang dat de school en haar bestuur bepalen hoe ICT kan worden ingezet op een manier die past bij hun onderwijsvisie. Leraren, schoolleiders en bestuurders en ouders in de medezeggenschap beslissen hierover mee. Ook moet de infrastructuur in school op orde zijn zodat leerlingen en onderwijspersoneel van computers en internet gebruik kunnen maken. En er moeten voldoende digitale, adaptieve leermiddelen beschikbaar zijn.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad helpt op diverse manieren deze randvoorwaarden te organiseren. Ze ondersteunt schoolbesturen bij het maken van implementatieplannen om ICT in de school in te bedden. Onderdeel van het implementatieplan is het maken van een plan om de infrastructuur op orde te krijgen. De PO-Raad zoekt daarbij steeds naar manieren om schoolbesturen gezamenlijk infrastructuur en leermiddelen te laten inkopen zodat zij kosten kunnen besparen en niet allemaal individueel ingewikkelde inkooptrajecten in te hoeven gaan.

De PO-Raad en VO-raad (voor het voortgezet onderwijs) hebben in juni 2014 samen de regie op zich genomen om namens het primair en voortgezet onderwijs de vraag naar en ontwikkeling van leermateriaal in goede banen te leiden. Zie ook Leermiddelenbeleid en Ondersteuning bij ICT.

Meer weten?

Voor vragen over digitale leermiddelen kunnen schoolbesturen in het primair onderwijs terecht bij de Helpdesk van de PO-Raad of bij beleidsadviseur van de PO-Raad Maurits Huigsloot. Andere partijen kunnen terecht bij Kennisnet. Ook voor veel achtergrondinformatie kunt u terecht bij Kennisnet.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • De digitalisering van het onderwijs heeft dringend een impuls nodig, stelt de Onderwijsraad in het advies ‘Doordacht Digitaal, Onderwijs in het digitale tijdperk’. De PO-Raad sluit zich hierbij aan. Ook pleit de PO-Raad voor een gezamenlijke inzet van overheids- en marktpartijen voor een verbeterslag van het ICT-onderwijs.

  • Zorgelijk, zo typeert de PO-Raad de uitkomsten van de analyse die adviesbureau Stratix maakte in opdracht van de NOS. Hieruit blijkt dat de groei van het aantal glasvezelkabelaansluitingen in Nederland stagneert. Dit kan problemen opleveren voor het primair onderwijs omdat de inzet van ICT op school nu al meer vraagt dan de huidige kabelverbindingen kunnen bieden. De PO-Raad vindt het de verantwoordelijkheid van de overheid om hierin te investeren en te zorgen voor een toekomstbestendige digitale infrastructuur.

Toolbox ICT in het onderwijs

Praktische tools voor het vormgeven van ICT in het onderwijs.

Veelgestelde vragen

  • Devices: huren, leasen of kopen? En hoe zit het met afschrijving?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas kunnen beschikken over een device - zoals een tablet, Chromebook of laptop - bijvoorbeeld voor het gebruik van digitale leermiddelen of voor samenwerken. Maar als de keuze voor een device eenmaal is gemaakt, ontstaat de volgende vraag: huren, leasen of kopen?

    Doelstelling en kosten op termijn

    2 vragen zijn belangrijk bij de keuze voor huren, leasen of kopen: met welk doel zet je het device in en hoe lang heb je het nodig?

    • huren: relatief de duurste optie. Je kunt een device het beste alleen huren voor korte, verkennende projecten, zoals een pilot van een paar maanden
    • leasen: financieel en praktisch gezien de meest gunstige optie, omdat de leasemaatschappij het beheer en de reparaties op zich neemt. De kosten zijn vooraf bekend. Deze kunnen in sommige gevallen hoger lijken dan bij het kopen van devices, maar dat is afhankelijk van hoeveel beheer en reparatie er nodig is. Bij leasen heeft de school daar geen omkijken naar
    • kopen: alleen een optie als de school bereid is het risico en de kosten van beheer en reparatie zelf op zich te nemen. Doe dit alleen als je dat zelf efficiënter kunt doen dan een leasemaatschappij. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om de apparaten na het gebruik weer te verkopen - bij leasen wordt ook dit uit handen genomen

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een device?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas een device hebben, zoals een tablet, Chromebook of laptop. Ze kunnen hierop bijvoorbeeld digitale leermiddelen gebruiken of met klasgenoten samenwerken. Bij de keuze voor het type device is het belangrijk om vanuit de onderwijsvisie te bepalen welke aspecten doorslaggevend zijn en daarover met alle betrokkenen te overleggen: schoolleider, teamleiders en leraren, ict coördinator en beheerders.

    Keuze baseren op gebruik device

    Bedenk eerst waarvoor leerlingen het device precies zullen gebruiken en baseer daar je keuze op. Als de school al bepaalde leermiddelen, methodes en software heeft, onderzoek dan eerst of deze werken op het beoogde device. Houd ook de toekomstvisie in het oog: welke software of leermiddelen wil de school in de toekomst gebruiken en op welke devices werken die?

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Hoeveel capaciteit heeft mijn internetverbinding nodig?

    Een goede internetverbinding is een onmisbare schakel in het onderwijs van vandaag. Bijvoorbeeld om het gebruik van digitale leermiddelen mogelijk te maken. Voor veel scholen is het nog onduidelijk hoeveel capaciteit hun internetverbinding precies nodig heeft - dat maakt de keuze voor een provider en het inkopen van internet een ingewikkelde klus.

    Speelruimte en flexibiliteit

    Bepaal allereerst wat de behoefte aan connectiviteit is op school. Probeer in te schatten hoeveel leerlingen gebruikmaken van devices. Houd daarbij niet alleen rekening met de huidige behoefte of de behoefte in de nabije toekomst. Om mee te kunnen gaan met nieuwe technologische ontwikkelingen in het onderwijs heeft de school speelruimte en flexibiliteit in bandbreedte nodig.

    De verwachting is dat de benodigde bandbreedte binnen 3 jaar flink zal stijgen door een groei in het gelijktijdig gebruik van devices, de adoptie van digitaal leermateriaal en eventuele groei in leerlingenaantallen. Daarbij stijgt de behoefte aan upload-bandbreedte sneller dan de behoefte aan download-bandbreedte.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.