Goed Bestuur

Twee kinderen die aandachtig zitten te luisteren

Goed onderwijs vraagt om goede onderwijsorganisaties waar leraren, schoolleiders en bestuurders met elkaar samenwerken. Schoolbesturen creëren de ruimte en voorwaarden die de mensen in de school nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ze waarborgen de ontwikkeling van de hele organisatie en zorgen ervoor dat intern iedereen hierbij betrokken is: bestuurlijke staf, schoolleider en leraar, maar ook intern toezicht en de medezeggenschapsraad.

De Code Goed bestuur beschrijft wat de leden van de PO-Raad verstaan onder goed bestuur. De monitorcommissie Goed bestuur toetst of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. In de Strategische Agenda van de PO-Raad is afgesproken dat besturen werken aan verdere professionalisering, onder andere met behulp van bestuurlijke visitaties. Daarbij worden zij ondersteund en gefaciliteerd door de PO-Raad.

Daarnaast vindt de PO-Raad het van belang dat schoolbesturen van de politiek de ruimte krijgen om aan te tonen dat ze hun zaken goed op orde hebben. Schoolbesturen geven het goede voorbeeld  wanneer zij op een proactieve manier verantwoording afleggen, zoals is vastgelegd in de Code Goed Bestuur. Daarmee kunnen ze bewijzen dat de overheid ook daadwerkelijk verder op afstand gezet kán worden omdat ze die verantwoordelijkheid voor goed onderwijs kunnen dragen. Programma Vensters van de PO-Raad helpt scholen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen over hun onderwijs.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het thema Goed bestuur? Neem dan contact op met de helpdesk of met beleidsadviseur Marleen Weijzen.

Laatste nieuws

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Goed bestuur

Deze toolbox bevat hulpmiddelen bij het verder professionaliseren van uw schoolbestuur.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Code Goed Bestuur

In de Code Goed Bestuur hebben leden van de PO-Raad vastgelegd wat zij verstaan onder goed bestuur. De code is op 1 augustus 2017 aangescherpt.

Netwerk Goed bestuur

Het Netwerk Goed bestuur vergadert viermaal per jaar in Utrecht.

Publicaties over Goed bestuur

Hier vindt u brochures en handreikingen over Goed bestuur.

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Veelgestelde vragen

  • Aan welke eisen moet een bestuur voldoen om een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) te mogen stichten?

    Voor speciale scholen voor basisonderwijs (sbo’s) geldt een aparte regeling voor het stichten van een school. De regeling is weergegeven in de artikelen 86 tot en met 89 van de WPO.

    De minister kan een school op aanvraag van het bevoegd gezag van de school voor bekostiging in aanmerking brengen. De minister willigt de aanvraag slechts in, indien (artikel 87 WPO):

    • de schoolbesturen van alle basisscholen in het samenwerkingsverband met het verzoek instemmen;
    • het samenwerkingsverband meer dan de helft van de basisscholen omvat in een nieuwe woningbouwlocatie van ten minste 15.000 woningen of in aan elkaar grenzende woningbouwlocaties waar binnen 10 jaar in totaal ten minste 15.000 woningen worden gebouwd;
    • het samenwerkingsverband nog niet over een speciale school voor basisonderwijs beschikt en,
    • als gevolg van de oprichting van het samenwerkingsverband niet een reeds bestaand samenwerkingsverband onder de norm van een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 18 WPO terecht zou komen.

    De aanvraag kan op ieder moment worden ingediend. De daadwerkelijke start van de school kan alleen maar op 1 augustus plaatsvinden.

  • Mogen NAW-gegegevens gedeeld worden met de schoolfotograaf?

    In standaardgevallen mag dat, maar wel met een verwerkersovereenkomst. Een schoolfotograaf heeft gegevens nodig van leerlingen om de juiste foto’s bij de juiste klassen terecht te laten komen. Als de fotograaf zelf de foto’s verstuurt naar de ouders, zijn er adressen nodig. De school mag die dus alleen aan de fotograaf geven als er afspraken worden gemaakt over wat de fotograaf met die gegevens mag doen. De schoolfotograaf is wel een verwerker voor de school, dus je moet een verwerkersovereenkomst afsluiten.

    De grondslag voor de verwerking (het leveren data leerlingen aan fotograaf) is om schoolfoto's te maken. Juridisch is dit een gerechtvaardigd belang. Dat 'hoort' bij het onderwijs, en de school gebruikt vaak zelf ook de pasfoto of klassenfoto voor eigen doelen.

    Het beste is om de model verwerkersovereenkomst te gebruiken, maar dit is in de praktijk niet altijd makkelijk. Als de schoolfotograaf geen verwerkersovereenkomst wenst af te sluiten, probeer dan andere goede afspraken te maken over wat de fotograaf wel en niet met de data mag. Dat kan in een brief of mail. Als de fotograaf meer met de gegevens wil doen van de leerlingen/ouders, dan moet hij zelf toestemming vragen (bijvoorbeels door een vinkjete laten zetten bij 'ja ik vind het goed om aanbiedingen van de fotograaf te krijgen').

  • Wij willen per 1-8-2018 fuseren met een andere school. Heb ik dan nog te maken met de fusietoets?

    Het kabinet streeft naar volledige afschaffing van de fusietoets in 2020.  Met ingang van 1 augustus 2018 wijzigt de Regeling fusietoets in het onderwijs. Alle fusies in het funderend onderwijs vallen dan onder de lichte toets. Dit betekent dat voorgenomen fusies geen advies meer nodig hebben van de onafhankelijke adviescommissie, de CFTO. De wettelijk taak van de CFTO om de minister te adviseren over voorgenomen fusies vervalt daarom met ingang van 1 augustus 2018.

    De fusie-effectrapportage en de instemmingsrechten van de medezeggenschap blijven behouden. Daarmee blijft een zorgvuldig afgewogen fusieproces gewaarborgd.

    De (G)MR heeft bij een voorgenomen fusie de volgende bevoegdheden:

    • instemmingsrecht ten aanzien van een besluit over de overdracht en fusie van de school (artikel 10 lid 1 onder H in de Wms);
    • instemmingsrecht ten aanzien van de fusie-effectrapportage (fer) (artikel 10 lid 1 onder H in de Wms).

    Daarnaast moeten sinds 1 januari 2018 de ouders worden geraadpleegd voordat het schoolbestuur een besluit neemt over de fusie van de school of wijziging van het beleid ten aanzien daarvan (artikel 15 lid 3 Wms). 

    Zie ook het bericht van april 2018 hierover: Afschaffen fusietoets: alleen lichte procedurele toets blijft over