Goed Bestuur

Twee kinderen die aandachtig zitten te luisteren

Goed onderwijs vraagt om goede onderwijsorganisaties waar leraren, schoolleiders en bestuurders met elkaar samenwerken. Schoolbesturen creëren de ruimte en voorwaarden die de mensen in de school nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ze waarborgen de ontwikkeling van de hele organisatie en zorgen ervoor dat intern iedereen hierbij betrokken is: bestuurlijke staf, schoolleider en leraar, maar ook intern toezicht en de medezeggenschapsraad.

De Code Goed bestuur beschrijft wat de leden van de PO-Raad verstaan onder goed bestuur. De monitorcommissie Goed bestuur toetst of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. In de Strategische Agenda van de PO-Raad is afgesproken dat besturen werken aan verdere professionalisering, onder andere met behulp van bestuurlijke visitaties. Daarbij worden zij ondersteund en gefaciliteerd door de PO-Raad.

Daarnaast vindt de PO-Raad het van belang dat schoolbesturen van de politiek de ruimte krijgen om aan te tonen dat ze hun zaken goed op orde hebben. Schoolbesturen geven het goede voorbeeld  wanneer zij op een proactieve manier verantwoording afleggen, zoals is vastgelegd in de Code Goed Bestuur. Daarmee kunnen ze bewijzen dat de overheid ook daadwerkelijk verder op afstand gezet kán worden omdat ze die verantwoordelijkheid voor goed onderwijs kunnen dragen. Programma Vensters van de PO-Raad helpt scholen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen over hun onderwijs.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het thema Goed bestuur? Neem dan contact op met de helpdesk of met beleidsadviseur Marleen Weijzen.

Laatste nieuws

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Goed bestuur

Deze toolbox bevat hulpmiddelen bij het verder professionaliseren van uw schoolbestuur.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Code Goed Bestuur

In de Code Goed Bestuur hebben leden van de PO-Raad vastgelegd wat zij verstaan onder goed bestuur. De code is op 1 augustus 2017 aangescherpt.

Netwerk Goed bestuur

Het Netwerk Goed bestuur vergadert viermaal per jaar in Utrecht.

Publicaties over Goed bestuur

Hier vindt u brochures en handreikingen over Goed bestuur.

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Veelgestelde vragen

  • Moeten alle schoolplannen worden ondertekend door de voorzitter van het College van Bestuur?

    Op deze vraag ontving de PO-Raad de volgende reactie van de inspectie: 

    In de wet is geregeld dat het bevoegd gezag het schoolplan vaststelt (artikel 16 WPO). Het bestuur vertegenwoordigt het bevoegd gezag. Uit interne documenten zoals statuten moet blijken wie bevoegd is om een dergelijk stuk vast te stellen.

    In het Internet SchooIdossier (ISD) kan voor elke school een schoolplan aangeleverd worden; dit kan de school zelf doen of het bestuur kan het doen voor de school. Onder het tabblad Aanleveren > Documenten klik je op Bestanden aanleveren. Dan kies je de juiste school en als Documenttype kies je Schoolplan. Vervolgens moet je nog aangeven over welke periode het schoolplan gaat en kun je eventueel een omschrijving toevoegen. Of het schoolplan al dan niet is vastgesteld door het bestuur, daar wordt in het ISD niets mee gedaan.

    In de WPO staat inderdaad niet aangegeven dat het schoolplan ondertekend dient te worden. Dit betekent dat in het schoolplan zelf door middel van een zin kan worden aangegeven dat het bestuur het schoolplan per x datum in de bestuursvergadering heeft vastgesteld.

  • Aan welke eisen moet een bestuur voldoen om een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) te mogen stichten?

    Voor speciale scholen voor basisonderwijs (sbo’s) geldt een aparte regeling voor het stichten van een school. De regeling is weergegeven in de artikelen 86 tot en met 89 van de WPO.

    De minister kan een school op aanvraag van het bevoegd gezag van de school voor bekostiging in aanmerking brengen. De minister willigt de aanvraag slechts in, indien (artikel 87 WPO):

    • de schoolbesturen van alle basisscholen in het samenwerkingsverband met het verzoek instemmen;
    • het samenwerkingsverband meer dan de helft van de basisscholen omvat in een nieuwe woningbouwlocatie van ten minste 15.000 woningen of in aan elkaar grenzende woningbouwlocaties waar binnen 10 jaar in totaal ten minste 15.000 woningen worden gebouwd;
    • het samenwerkingsverband nog niet over een speciale school voor basisonderwijs beschikt en,
    • als gevolg van de oprichting van het samenwerkingsverband niet een reeds bestaand samenwerkingsverband onder de norm van een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 18 WPO terecht zou komen.

    De aanvraag kan op ieder moment worden ingediend. De daadwerkelijke start van de school kan alleen maar op 1 augustus plaatsvinden.

  • Wij willen per 1-8-2018 fuseren met een andere school. Heb ik dan nog te maken met de fusietoets?

    Het kabinet streeft naar volledige afschaffing van de fusietoets in 2020.  Met ingang van 1 augustus 2018 wijzigt de Regeling fusietoets in het onderwijs. Alle fusies in het funderend onderwijs vallen dan onder de lichte toets. Dit betekent dat voorgenomen fusies geen advies meer nodig hebben van de onafhankelijke adviescommissie, de CFTO. De wettelijk taak van de CFTO om de minister te adviseren over voorgenomen fusies vervalt daarom met ingang van 1 augustus 2018.

    De fusie-effectrapportage en de instemmingsrechten van de medezeggenschap blijven behouden. Daarmee blijft een zorgvuldig afgewogen fusieproces gewaarborgd.

    De (G)MR heeft bij een voorgenomen fusie de volgende bevoegdheden:

    • instemmingsrecht ten aanzien van een besluit over de overdracht en fusie van de school (artikel 10 lid 1 onder H in de Wms);
    • instemmingsrecht ten aanzien van de fusie-effectrapportage (fer) (artikel 10 lid 1 onder H in de Wms).

    Daarnaast moeten sinds 1 januari 2018 de ouders worden geraadpleegd voordat het schoolbestuur een besluit neemt over de fusie van de school of wijziging van het beleid ten aanzien daarvan (artikel 15 lid 3 Wms). 

    Zie ook het bericht van april 2018 hierover: Afschaffen fusietoets: alleen lichte procedurele toets blijft over