Goed Bestuur

Twee kinderen die aandachtig zitten te luisteren

Goed onderwijs vraagt om goede onderwijsorganisaties waar leraren, schoolleiders en bestuurders met elkaar samenwerken. Schoolbesturen creëren de ruimte en voorwaarden die de mensen in de school nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ze waarborgen de ontwikkeling van de hele organisatie en zorgen ervoor dat intern iedereen hierbij betrokken is: bestuurlijke staf, schoolleider en leraar, maar ook intern toezicht en de medezeggenschapsraad.

De Code Goed bestuur beschrijft wat de leden van de PO-Raad verstaan onder goed bestuur. De monitorcommissie Goed bestuur toetst of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. In de Strategische Agenda van de PO-Raad is afgesproken dat besturen werken aan verdere professionalisering, onder andere met behulp van bestuurlijke visitaties. Daarbij worden zij ondersteund en gefaciliteerd door de PO-Raad.

Daarnaast vindt de PO-Raad het van belang dat schoolbesturen van de politiek de ruimte krijgen om aan te tonen dat ze hun zaken goed op orde hebben. Schoolbesturen geven het goede voorbeeld  wanneer zij op een proactieve manier verantwoording afleggen, zoals is vastgelegd in de Code Goed Bestuur. Daarmee kunnen ze bewijzen dat de overheid ook daadwerkelijk verder op afstand gezet kán worden omdat ze die verantwoordelijkheid voor goed onderwijs kunnen dragen. Programma Vensters van de PO-Raad helpt scholen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen over hun onderwijs.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het thema Goed bestuur? Neem dan contact op met de helpdesk of met beleidsadviseur Marleen Weijzen.

Laatste nieuws

  • Scholenopdekaart.nl is vernieuwd! De website heeft een overzichtelijk en fris design gekregen. Onderwijsjargon is vervangen door begrijpelijke taal en de informatie is nu ook goed leesbaar op een telefoon of tablet. De nieuwe structuur helpt bezoekers om snel de informatie te vinden die ze zoeken.

  • De regeling voor de nieuwe wet ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ is gepubliceerd in de Staatscourant. De wet treedt op 1 juni 2021 in werking en maakt het mogelijk om een school te stichten op basis van belangstelling van ouders en leerlingen.

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Net aangekondigd

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Goed bestuur

Deze toolbox bevat hulpmiddelen bij het verder professionaliseren van uw schoolbestuur.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Code Goed Bestuur

In de Code Goed Bestuur hebben leden van de PO-Raad vastgelegd wat zij verstaan onder goed bestuur. De code is op 1 augustus 2017 aangescherpt.

Publicaties over Goed bestuur

Hier vindt u brochures en handreikingen over Goed bestuur.

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer worden de eerste resultaten van de benchmark verwacht?

    In het najaar van 2020 publiceert de po/vo Benchmark haar eerste sectorrapportage. In de jaren daarna worden steeds meer indicatoren toegevoegd tot er in 2024 een waardevolle benchmark voor het funderend onderwijs staat.

  • Is het mogelijk om tot vergelijkbare informatie te komen?

    Het kost tijd om als sector tot eenduidige definities te komen voor begrippen als bijvoorbeeld ‘overhead’ of ‘ziekteverzuim’. We kiezen bij de ontwikkeling van de benchmark dan ook voor een groeimodel. De benchmark is geen wondermiddel. Het is een instrument waarmee je je organisatie kunt vergelijken en waarmee je als bestuur of sector iets kunt vertellen over jezelf. De cijfers spreken dus nooit voor zichzelf, maar krijgen waarde in een verhaal en zijn aanleiding voor een gesprek met collega’s en andere stakeholders.

    Het MBO kent al een benchmark, daar zien we dat ‘benchlearning’ veel kan opleveren (bestuurders uit het MBO aan het woord over benchmaking en benchlearning) Als organisaties sturen op een aantal indicatoren die zij belangrijk vinden, krijgen die intern, bijvoorbeeld bij de medezeggenschap, ook  meer aandacht. Gesprekken met andere besturen naar aanleiding van de benchmark geven ook een enorme impuls. Daarnaast kan de benchmark een rol gaan spelen bij collegiale bestuurlijke visitaties. Een benchmark kan complementair werken aan deze visitatie, en een visitatie kan een goede start zijn voor het organiseren van benchlearning.

  • Hoeveel werk brengt het vullen van de benchmark met zich mee?

    De sector verzamelt al veel informatie. We kunnen veel reeds beschikbare data over bijvoorbeeld de formatie, financiële- en onderwijsgegevens, uit bestaande informatiestromen (bijv. bij DUO) halen en onderdeel maken van de benchmark. Wij geven er altijd de voorkeur aan om bestaande data te gebruiken en indien nodig te verbeteren. Als dat niet kan, komt een aanvullende uitvraag in beeld. Dit kan betekenen dat medewerkers die werken in de prestatievelden onderwijs, financiën en huisvesting jaarlijks een aantal uren aan de benchmark besteden. Dat zullen wij zo veel mogelijk beperken.