Goed Bestuur

Twee kinderen die aandachtig zitten te luisteren

Goed onderwijs vraagt om goede onderwijsorganisaties waar leraren, schoolleiders en bestuurders met elkaar samenwerken. Schoolbesturen creëren de ruimte en voorwaarden die de mensen in de school nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ze waarborgen de ontwikkeling van de hele organisatie en zorgen ervoor dat intern iedereen hierbij betrokken is: bestuurlijke staf, schoolleider en leraar, maar ook intern toezicht en de medezeggenschapsraad.

De Code Goed bestuur beschrijft wat de leden van de PO-Raad verstaan onder goed bestuur. De monitorcommissie Goed bestuur toetst of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. In de Strategische Agenda van de PO-Raad is afgesproken dat besturen werken aan verdere professionalisering, onder andere met behulp van bestuurlijke visitaties. Daarbij worden zij ondersteund en gefaciliteerd door de PO-Raad.

Daarnaast vindt de PO-Raad het van belang dat schoolbesturen van de politiek de ruimte krijgen om aan te tonen dat ze hun zaken goed op orde hebben. Schoolbesturen geven het goede voorbeeld  wanneer zij op een proactieve manier verantwoording afleggen, zoals is vastgelegd in de Code Goed Bestuur. Daarmee kunnen ze bewijzen dat de overheid ook daadwerkelijk verder op afstand gezet kán worden omdat ze die verantwoordelijkheid voor goed onderwijs kunnen dragen. Programma Vensters van de PO-Raad helpt scholen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen over hun onderwijs.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het thema Goed bestuur? Neem dan contact op met de helpdesk of met beleidsadviseur Marleen Weijzen.

Laatste nieuws

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Goed bestuur

Deze toolbox bevat hulpmiddelen bij het verder professionaliseren van uw schoolbestuur.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Code Goed Bestuur

In de Code Goed Bestuur hebben leden van de PO-Raad vastgelegd wat zij verstaan onder goed bestuur. De code is op 1 augustus 2017 aangescherpt.

Publicaties over Goed bestuur

Hier vindt u brochures en handreikingen over Goed bestuur.

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Veelgestelde vragen

  • Hoe verhoudt de bestuurlijke visitatie zich tot het toezichtkader?

    Uit ervaring weten we dat de zelfevaluatie van meerwaarde kan zijn ter voorbereiding op een Inspectiebezoek. Maar de zelfevaluatie of het traject biedt geen garantie voor de beoordeling van de Inspectie. Uiteindelijk is datgene wat het bestuur in de zelfevaluatie investeert en de reflectie daarin op het eigen handelen ook bepalend voor wat het bestuur uit de visitatie kan halen. Ook is een bestuurlijk visitatietraject niet bedoeld om aan een herstelopdracht van de Inspectie te voldoen. Het kan echter wel helpen om te checken of je als bestuur op de goede weg bent.

  • Hoe ziet de dag van de visitatie er uit van het bestuurlijk visitatietraject?

    In onderstaand schema ziet u hoe de dag van de visitatie er standaard uit ziet:

  • Wie zitten er in de visitatiecommissie van de bestuurlijke visitatie?

    De visitatiecommissie bestaat uit tenminste twee collega-bestuurders uit het primair onderwijs en een onafhankelijk voorzitter. De voorzitter is niet actief in de PO-sector, maar heeft bestuurlijke ervaring in een andere sector. De bestuurders uit de commissie worden zo gekozen dat zij niet in dezelfde regio werken of op een andere manier werkrelaties hebben met het te visiteren bestuur. De commissie wordt ondersteund door een secretaris. Deze secretaris draagt zorg voor een goed verloop van de dag en schrijft het visitatierapport. De visitatiecommissie wordt ter goedkeuring voorgedragen aan het schoolbestuur.