School, kind & omgeving

Groep jongens op een rij die elkaar gebroederlijk vasthouden en lachend kijken

It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork.

Doorgaande ontwikkellijn 

Het primair onderwijs is een schakel in de keten in de totale ontwikkeling van jonge kinderen. De PO-Raad vindt het daarom belangrijk om met die omgeving in verbinding te staan en zo gezamenlijk te zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor elk kind. De PO-Raad wil de schakels zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten en wil dat mogelijke achterstanden zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Daarvoor werkt het onderwijs samen met ouders, kinderopvang, voorschool, naschool, sport- en culturele organisaties, jeugdzorg, gemeente, politie, zorginstellingen en andere partners.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad:

  • stuurt aan op het wegnemen van wetten en regels die samenwerking tussen opvang, onderwijs en jeugdhulp belemmeren in plaats van faciliteren;
  • ijvert voor flexibilisering van het stelsel, onder meer met experimenteerruimte voor scholen die kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs beter met elkaar willen verbinden of so/sbo/bao-scholen die vergaand willen samenwerken;
  • maakt zich sterk voor het weer opbouwen van het afgebroken onderwijsachterstandenbeleid en voor onderwijs aan nieuwkomers;
  • praat mee over nieuwe bestuurlijke verhoudingen om onderwijs, jeugdhulp en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten;
  • maakt landelijke afspraken over financiën, randvoorwaarden en heldere verantwoordelijkheden voor kwalitatief hoogstaande en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Zie ook de lijn 'Onderwijs is samen opgroeien' van onze Strategische agenda 2018-2021

Meer weten?

Voor meer informatie over het thema School, kind & omgeving kunt u terecht bij de Helpdesk of bij één van onze beleidsadviseurs:

Laatste nieuws

  • De vrijwillige bijdrage die de meeste scholen in het primair onderwijs vragen aan ouders, is sinds 2014 vrijwel gelijk gebleven. Gemiddeld wordt ouders om een eigen bijdrage gevraagd van 57 euro, zo blijkt uit de Schoolkostenmonitor die onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven dinsdag aan de Tweede Kamer stuurden.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) bestrijdt dat asielzoekersscholen en hun leerlingen extra zwaar worden getroffen door de nieuwe verdeling van het budget om onderwijsachterstanden aan te pakken. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Diverse Kamerleden hebben vragen gesteld na berichten hierover in de media.

  • Scholen die Gezonde School willen worden of blijven, kunnen van 4 maart t/m 18 april 2019 ondersteuning aanvragen. Voor het schooljaar 2019-2020 krijgen maximaal 550 schoollocaties uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs ondersteuning. Gezonde School streeft ernaar dat gezondheid in het dna van elke school komt. 

Standpunten

  • Schoolzwemmen blijft vooral in grote steden van levensbelang

    Zonder schoolzwemmen zou één op de vijf kinderen in de grote steden geen zwemdiploma behalen. Belangrijk dus om te behouden in een waterrijk land als Nederland. 

  • School mag nooit afhankelijk zijn van commerciële partij

    De PO-Raad ziet dat het onderwijs en bedrijfsleven steeds meer met elkaar in aanraking komen, vooral rond ICT, techniek en bewegingsonderwijs. Scholen kunnen hier de vruchten van plukken, maar mogen wat de PO-Raad betreft nooit afhankelijk worden van het bedrijfsleven.

  • Geen wettelijk voorgeschreven antipestprogramma's

    De PO-Raad wil dat scholen werken aan sociale veiligheid op een manier die past bij hun eigen visie en die tegemoet komt aan vragen die spelen in de lokale situatie. De meeste scholen zijn al voortvarend aan de slag met beleid tegen pesten en hebben goed zicht op het welbevinden van hun leerlingen. Om die reden heeft de PO-Raad zich altijd verzet tegen verplichte antipestprogramma's op scholen. 

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox School, kind en omgeving

Hier vindt u hulpmiddelen die helpen bij diverse thema's in en om de school 

Netwerk School, kind en omgeving

Adviesgroep Gezonde school

Vensters: voor het verhaal achter de cijfers

Iedere school heeft zijn eigen pagina op scholenopdekaart.nl. Scholen presenteren zichzelf aan ouders en stakeholders. 

Ondersteuningsroute-kaart

Overzicht waarmee scholen ouders kunnen helpen de weg te vinden, wanneer het op school niet goed gaat. 

Veelgestelde vragen

  • Omwonenden van de school ervaren geluidsoverlast van spelende kinderen tijdens pauzes. Kunnen ze hiertegen succesvol optreden?

    In 2010 is het zogenaamde Activiteitenbesluit gewijzigd. In dit besluit staat dat bij het bepalen van de geluidsbelasting geen rekening meer gehouden hoeft te worden met het geluid van spelende kinderen op schoolpleinen en terreinen bij kinderdagverblijven. Deze aanpassing geldt voor omsloten en andere buitenterreinen.

    Zowel de toenmalige minister als de Tweede Kamer wilden deze aanpassing in verband met het maatschappelijk belang dat basisscholen en kinderdagverblijven vervullen. Het is voor de ontwikkeling van kinderen essentieel dat ze voldoende buitenspelen. Handhavend optreden door een gemeente is vanaf 1 januari 2010 dan ook alleen aan de orde als er sprake is van een overtreding van de geluidsnormen bij een school, zonder rekening te houden met het stemgeluid van spelende kinderen.

  • Moet er voor iedere behandelend arts op school een instructie en bekwaamheidsverklaring worden afgegeven?

    Op onze school zijn er meerdere leerlingen die medicatie voor epilepsie ontvangen en een epi-pen. Mag één arts instructie geven op school? Of moet er voor iedere behandelend arts een instructie en bekwaamheidsverklaring worden afgegeven?

    Het is gebruikelijk dat een enkele arts een bekwaamheidsverklaring afgeeft. Met zo’n verklaring kan een arts alle medische handelingen verrichten (onder de wet BIG). Hieronder valt dan epi-pen, maar bijvoorbeeld ook medicatie voor epilepsie. Eén bevoegde arts mag alle medische handelingen verrichten. In onze toolbox staan handige documenten over medisch handelen in het basisonderwijs. Vooral het modelprotocol ‘medische handelingen op scholen’ is in dit geval handig voor de school om door te nemen.

    Een zelfstandig bevoegde arts is een zorgverlener die voorbehouden handelingen zelf mag uitvoeren, zie hiervoor ook deze pagina. Het toedienen van medicatie (dus ook voor ADHD) valt onder een risicovolle handeling. Bekijk ook de lijst in de toolbox met voorbehouden en risicovolle medische handelingen in het onderwijs. Risicovolle handelingen mogen alleen uitgevoerd worden door personen die hiervoor bekwaam zijn. Een instructie en bekwaamheidsverklaring zijn dan nodig. Het modelprotocol en de lijst moeten voldoende handvatten bieden om te beslissen hoe ver ze moeten gaan met dergelijke handelingen en waar wel of geen verklaring voor nodig is. Zo staan in de lijst duidelijke voorbeelden van voorbehouden en risicovolle handelingen en wordt in het modelprotocol onderscheid gemaakt in handelingen waarvoor de wet BIG wel of niet (bekwaamheidsverklaring niet nodig) geldt.

  • Wie is aansprakelijk voor een ongeval op het schoolplein buiten schooltijd?

    Een speelplaats bij een school heeft meestal 2 functies: als openbare ruimte en als schoolplein. Onder schooltijd is het plein in gebruik onder verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Daarna en daarvoor valt het plein feitelijk onder de openbare ruimte en draagt de gemeente (mede) verantwoordelijkheid. In verband hiermee is het wenselijk met de gemeente een convenant te sluiten waarin is opgenomen dat beide functies voorkomen en welke partij in welke situatie verantwoordelijk is indien zich op dit terrein een ongeluk voordoet. Als alles goed is onderhouden en een spelend kind het been breekt zijn in beginsel het schoolbestuur en de gemeente hiervoor niet aansprakelijk. Maar als het kind door nalatigheid van een van de partijen struikelt over een opgebroken toegangspad of omhoog gelegen tegels, dan wel ongelukkig valt of schade aan de kleding ontstaat doordat de kwaliteit van de schommel niet in orde is, een paar treden van de glijbaan zijn doorgeroest, het klimrek niet veilig is, et cetera, dient terdege rekening te worden gehouden met een aansprakelijkheidsstelling.

    Om vermelde aansprakelijkheid te voorkomen wordt steeds vaker de speelplaats na schooltijd afgesloten en zelfs na overleg met de politie, verboden toegangbordjes geplaatst. Hierdoor ontstaat voor de politie de mogelijkheid eventueel verbaliserend op te treden en zal ongetwijfeld regelmatiger door hen toezicht worden uitgeoefend. Voor de kinderen uit de buurt betekent dit echter een inperking van speelvoorzieningen, met alle mogelijke gevolgen voor de beweging van kinderen van dien. Alvorens een dergelijk bordje te plaatsen verdient het daarom aanbeveling overleg te voeren met de gemeente om te bezien of dit wel de gewenste oplossing is, respectievelijk het probleem niet alsnog anderszins kan worden ondervangen, bijvoorbeeld door een bordje te plaatsen dat het gebruik van de speelplaats na schooltijd voor eigen risico is, hetgeen minder dreigend naar de buurt overkomt.