School, kind & omgeving

Groep jongens op een rij die elkaar gebroederlijk vasthouden en lachend kijken

It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork.

Doorgaande ontwikkellijn 

Het primair onderwijs is een schakel in de keten in de totale ontwikkeling van jonge kinderen. De PO-Raad vindt het daarom belangrijk om met die omgeving in verbinding te staan en zo gezamenlijk te zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor elk kind. De PO-Raad wil de schakels zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten en wil dat mogelijke achterstanden zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Daarvoor werkt het onderwijs samen met ouders, kinderopvang, voorschool, naschool, sport- en culturele organisaties, jeugdzorg, gemeente, politie, zorginstellingen en andere partners.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad:

  • stuurt aan op het wegnemen van wetten en regels die samenwerking tussen opvang, onderwijs en jeugdhulp belemmeren in plaats van faciliteren;
  • ijvert voor flexibilisering van het stelsel, onder meer met experimenteerruimte voor scholen die kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs beter met elkaar willen verbinden of so/sbo/bao-scholen die vergaand willen samenwerken;
  • maakt zich sterk voor het weer opbouwen van het afgebroken onderwijsachterstandenbeleid en voor onderwijs aan nieuwkomers;
  • praat mee over nieuwe bestuurlijke verhoudingen om onderwijs, jeugdhulp en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten;
  • maakt landelijke afspraken over financiën, randvoorwaarden en heldere verantwoordelijkheden voor kwalitatief hoogstaande en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Zie ook de lijn 'Onderwijs is samen opgroeien' van onze Strategische agenda 2018-2021

Meer weten?

Voor meer informatie over het thema School, kind & omgeving kunt u terecht bij de Helpdesk of bij één van onze beleidsadviseurs:

Laatste nieuws

  • Niet al in groep acht maar pas rond hun vijftiende kiezen leerlingen of ze een academische of beroepsgerichte kant op willen. Ook kunnen alle kinderen zich spelend met elkaar ontwikkelen, ongeacht wie hun ouders zijn of wat die doen. Dat zijn enkele ideeën die een brede coalitie van vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, docenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties, waaronder de PO-Raad, vanmiddag presenteerden in het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs.

  • Hoe kan anders organiseren helpen de kansengelijkheid voor leerlingen te vergroten? Of hoe kan het binnen jouw schoolbestuur een bijdrage leveren aan het verminderen van de werkdruk van leraren? Dien nu je innovatievraag anders organiseren in bij de PO-Raad en ontvang ondersteuning bij de beantwoording van je vraag.

  • Uit de derde voortgangsrapportage van het programma Geweld hoort nergens thuis blijkt dat het onderwijs in het eerste half jaar van 2019, na de politie, de beroepsgroep is die de meeste meldingen maakt bij Veilig Thuis. Ondanks het aantal meldingen blijft het onderwijs sector van aandacht als het gaat om het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Standpunten

  • Schoolzwemmen blijft vooral in grote steden van levensbelang

    Zonder schoolzwemmen zou één op de vijf kinderen in de grote steden geen zwemdiploma behalen. Belangrijk dus om te behouden in een waterrijk land als Nederland. 

  • School mag nooit afhankelijk zijn van commerciële partij

    De PO-Raad ziet dat het onderwijs en bedrijfsleven steeds meer met elkaar in aanraking komen, vooral rond ICT, techniek en bewegingsonderwijs. Scholen kunnen hier de vruchten van plukken, maar mogen wat de PO-Raad betreft nooit afhankelijk worden van het bedrijfsleven.

  • Geen wettelijk voorgeschreven antipestprogramma's

    De PO-Raad wil dat scholen werken aan sociale veiligheid op een manier die past bij hun eigen visie en die tegemoet komt aan vragen die spelen in de lokale situatie. De meeste scholen zijn al voortvarend aan de slag met beleid tegen pesten en hebben goed zicht op het welbevinden van hun leerlingen. Om die reden heeft de PO-Raad zich altijd verzet tegen verplichte antipestprogramma's op scholen. 

Agenda

Net aangekondigd

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox School, kind en omgeving

Hier vind je hulpmiddelen die helpen bij diverse thema's in en om de school. 

Vensters: voor het verhaal achter de cijfers

Iedere school heeft zijn eigen pagina op scholenopdekaart.nl. Scholen presenteren zichzelf aan ouders en stakeholders. 

Ondersteuningsroute-kaart

Overzicht waarmee scholen ouders kunnen helpen de weg te vinden, wanneer het op school niet goed gaat. 

Veelgestelde vragen

  • Tellen de avonduren van een schoolkamp mee als onderwijstijd?

    Als onderwijstijd op schoolkamp gelden alleen de uren die op een reguliere schooldag van de school ook als onderwijstijd gelden. Het schoolkamp vindt dus voor een deel binnen onderwijstijd plaats en voor een substantieel deel buiten onderwijstijd.

  • Wat zegt wet- en regelgeving over vrijstelling van onderwijsactiviteiten vanwege geloofsovertuiging?

    Een ouder heeft vrijstelling gevraagd van onderwijsactiviteiten. Deze ouder wil de kinderen niet laten deelnemen aan het schoolkamp vanwege hun geloofsovertuiging. Wat zegt de wet- en regelgeving hierover?

    Artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs zegt het volgende:

    1.De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten, met dien verstande dat die onderwijsactiviteiten voor de leerlingen onderling kunnen verschillen.

    2.Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van de centrale eindtoets of de andere eindtoetsen, bedoeld in artikel 9b. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

    Dit betekent dat een ouder een verzoek kan indienen voor een vrijstelling van een onderwijsactiviteit. Het bevoegd gezag bepaalt welke vervangende onderwijsactiviteit hiervoor in de plaats komt.

  • Er is sprake van verbaal grensoverschrijdend gedrag bij een ouder van één van onze leerlingen. Is het mogelijk om deze ouder een school- en pleinverbod op te leggen?

    Op één van onze scholen is een heftige situatie ontstaan met een ouder. Er is sprake van verbaal grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast maakt deze ouder ongevraagd geluidsopnames van gesprekken met de school. Wij zoeken naar manieren om de situatie te de-escaleren. Maar wat zijn onze mogelijkheden als school?

    U kunt een ouder een school- en/of pleinverbod opleggen bij ernstige verstoring van de rust en orde op de school nadat u deze ouder meerdere keren heeft gewaarschuwd. U wilt immers voor alle ouders en leerlingen een veilig schoolklimaat scheppen. Bij een pleinverbod moet het in ieder geval duidelijk zijn hoe lang het pleinverbod geldt. Als de ouder het verbod overtreed, kunt u eventueel de politie inschakelen. Als de ouder blijft volharden in het ongewenste gedrag is het zelfs mogelijk zijn of haar  kind(eren) te verwijderen van school met als grond ernstige verstoring van rust en orde.

    Zie voor meer informatie ook:
    Onderwijsgeschillen: schoolpleinverbod
    Onderwijsgeschillen: verwijdering van school

    Het Wetboek van Strafrecht verbiedt afluisteren en het opzettelijk opnemen van gesprekken van anderen. Dit verbod is terug te vinden in artikel 139a van het Wetboek van Strafrecht. Het opnemen van een gesprek waar een ouder zelf aan deelneemt is niet verboden. Ouders mogen een gesprek dat zij met school voeren opnemen, andersom mag een school een gesprek met ouders ook opgenomen worden. Na afloop van het gesprek mag de opname teruggeluisterd worden. Het is niet verstandig als ouders om de geluidsopname openbaar te maken of te delen. Ouders lopen dan het risico de privacy van de andere deelnemer(s) van het gesprek te schenden. In de rechtszaal kunnen geluidsopnamen in de meeste gevallen wel gebruikt worden als bewijs, ook als de ander geen toestemming voor het maken van een opname heeft gegeven. Geluidsopnamen die stiekem zijn gemaakt, zijn dus niet per definitie onrechtmatig. Ouders dienen de school ruim voor de aanvang van het gesprek te informeren dat zij het gesprek willen opnemen. Dit omdat het opnemen van een gesprek niet gebruikelijk is.