School, kind & omgeving

Groep jongens op een rij die elkaar gebroederlijk vasthouden en lachend kijken

It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork.

Doorgaande ontwikkellijn 

Het primair onderwijs is een schakel in de keten in de totale ontwikkeling van jonge kinderen. De PO-Raad vindt het daarom belangrijk om met die omgeving in verbinding te staan en zo gezamenlijk te zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor elk kind. De PO-Raad wil de schakels zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten en wil dat mogelijke achterstanden zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Daarvoor werkt het onderwijs samen met ouders, kinderopvang, voorschool, naschool, sport- en culturele organisaties, jeugdzorg, gemeente, politie, zorginstellingen en andere partners.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad:

  • stuurt aan op het wegnemen van wetten en regels die samenwerking tussen opvang, onderwijs en jeugdhulp belemmeren in plaats van faciliteren;
  • ijvert voor flexibilisering van het stelsel, onder meer met experimenteerruimte voor scholen die kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs beter met elkaar willen verbinden of so/sbo/bao-scholen die vergaand willen samenwerken;
  • maakt zich sterk voor het weer opbouwen van het afgebroken onderwijsachterstandenbeleid en voor onderwijs aan nieuwkomers;
  • praat mee over nieuwe bestuurlijke verhoudingen om onderwijs, jeugdhulp en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten;
  • maakt landelijke afspraken over financiën, randvoorwaarden en heldere verantwoordelijkheden voor kwalitatief hoogstaande en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Zie ook de lijn 'Onderwijs is samen opgroeien' van onze Strategische agenda 2018-2021

Meer weten?

Voor meer informatie over het thema School, kind & omgeving kunt u terecht bij de Helpdesk of bij één van onze beleidsadviseurs:

 

Laatste nieuws

  • Kindermishandeling is een complex probleem. Naar schatting hebben 119.000 kinderen te maken met kindermishandeling of huiselijk geweld. Dat is gemiddeld één kind per schoolklas. Maar het lot van deze kinderen wordt lang niet altijd gemeld bij Veilig Thuis. De Hogeschool Utrecht is daarom samen met Veilig Thuis en basisscholen een project gestart om de samenwerking te verbeteren.

  • Passend onderwijs werd het afgelopen jaar uitgebreid geëvalueerd door het ministerie van OCW en vorige week stuurde minister Arie Slob zijn verbeteraanpak met 25 maatregelen naar de Tweede Kamer. Deze week spraken minister en Tweede Kamer over hun ideeën om passend onderwijs te verbeteren. Ze waren het er wel over eens dat het stelsel niet in zijn geheel op de schop hoeft. 

  • In Nederland worden naar schatting 119.000 kinderen geconfronteerd met kindermishandeling of huiselijk geweld. Gemiddeld wordt één kind per schoolklas mishandeld. Scholen spelen een belangrijke signaleringsrol bij kindermishandeling. De onderwijspartijen van de Beweging tegen Kindermishandeling (BtK) ontwikkelden daarom een Handelingskader kindermishandeling en huiselijk geweld voor het onderwijs.

Standpunten

  • Schoolzwemmen blijft vooral in grote steden van levensbelang

    Zonder schoolzwemmen zou één op de vijf kinderen in de grote steden geen zwemdiploma behalen. Belangrijk dus om te behouden in een waterrijk land als Nederland. 

  • School mag nooit afhankelijk zijn van commerciële partij

    De PO-Raad ziet dat het onderwijs en bedrijfsleven steeds meer met elkaar in aanraking komen, vooral rond ICT, techniek en bewegingsonderwijs. Scholen kunnen hier de vruchten van plukken, maar mogen wat de PO-Raad betreft nooit afhankelijk worden van het bedrijfsleven.

  • Geen wettelijk voorgeschreven antipestprogramma's

    De PO-Raad wil dat scholen werken aan sociale veiligheid op een manier die past bij hun eigen visie en die tegemoet komt aan vragen die spelen in de lokale situatie. De meeste scholen zijn al voortvarend aan de slag met beleid tegen pesten en hebben goed zicht op het welbevinden van hun leerlingen. Om die reden heeft de PO-Raad zich altijd verzet tegen verplichte antipestprogramma's op scholen. 

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox School, kind en omgeving

Hier vind je hulpmiddelen die helpen bij diverse thema's in en om de school. 

Vensters: voor het verhaal achter de cijfers

Iedere school heeft zijn eigen pagina op scholenopdekaart.nl. Scholen presenteren zichzelf aan ouders en stakeholders. 

Ondersteuningsroute-kaart

Overzicht waarmee scholen ouders kunnen helpen de weg te vinden, wanneer het op school niet goed gaat. 

Veelgestelde vragen

  • Wanneer is een leerling formeel toegelaten en ingeschreven?

    Er is een onderscheid tussen aanmelden en inschrijven. In het primair onderwijs mogen ouders hun kind aanmelden bij een school van voorkeur zodra het kind 3 jaar is. In artikel 40b Wet op het primair onderwijs (Wpo) is opgenomen welke gegevens aan de school moeten worden verstrekt. Op basis van het aanmeldformulier neemt de directie een beslissing tot toelating. Een kind kan worden toegelaten en ingeschreven vanaf vier jaar. Toelating is geregeld in artikel 39 Wpo, de voorschriften voor de inschrijving in het Bekostigingsbesluit Wpo (Besluit).

    Artikel 7 lid 4 van het Besluit schrijft voor dat de directeur de leerling inschrijft met ingang van de dag waarop de leerling de school voor het eerst bezoekt. Echter geeft het vijfde lid de directeur de mogelijkheid de leerling die de school voor het eerst bezoekt op de eerste schooldag van het schooljaar, met ingang van 1 augustus van dat schooljaar in te schrijven, tenzij de leerling op 1 augustus nog geen 4 jaar is. Deze regels omtrent inschrijving zijn van belang in verband met de peildatum van 1 augustus voor het al dan niet verkrijgen van aanvullende bekostiging voor personeelskosten bij een groeiend aantal leerlingen.

  • Mag een basisschool kinderen die niet gevaccineerd zijn weigeren?

    Vanwege de leerplicht mogen scholen niet-gevaccineerde leerlingen niet weigeren. In Nederland vallen alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar onder de leerplicht. Dat betekent dat zij naar school moeten en scholen hen niet kunnen weigeren.

    Voor kinderopvanginstellingen is er nu nog geen duidelijke richtlijn. Het kabinet onderzoekt momenteel of het kinderopvanginstellingen wel kan verplichten om niet-ingeënte kinderen te weigeren.

    Wil je meer informatie? Lees hier meer op de website van de Rijksoverheid.

  • Tellen de avonduren van een schoolkamp mee als onderwijstijd?

    Als onderwijstijd op schoolkamp gelden alleen de uren die op een reguliere schooldag van de school ook als onderwijstijd gelden. Het schoolkamp vindt dus voor een deel binnen onderwijstijd plaats en voor een substantieel deel buiten onderwijstijd.