School, kind & omgeving

Groep jongens op een rij die elkaar gebroederlijk vasthouden en lachend kijken

It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork.

Doorgaande ontwikkellijn 

Het primair onderwijs is een schakel in de keten in de totale ontwikkeling van jonge kinderen. De PO-Raad vindt het daarom belangrijk om met die omgeving in verbinding te staan en zo gezamenlijk te zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor elk kind. De PO-Raad wil de schakels zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten en wil dat mogelijke achterstanden zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Daarvoor werkt het onderwijs samen met ouders, kinderopvang, voorschool, naschool, sport- en culturele organisaties, jeugdzorg, gemeente, politie, zorginstellingen en andere partners.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad:

  • stuurt aan op het wegnemen van wetten en regels die samenwerking tussen opvang, onderwijs en jeugdhulp belemmeren in plaats van faciliteren;
  • ijvert voor flexibilisering van het stelsel, onder meer met experimenteerruimte voor scholen die kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs beter met elkaar willen verbinden of so/sbo/bao-scholen die vergaand willen samenwerken;
  • maakt zich sterk voor het weer opbouwen van het afgebroken onderwijsachterstandenbeleid en voor onderwijs aan nieuwkomers;
  • praat mee over nieuwe bestuurlijke verhoudingen om onderwijs, jeugdhulp en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten;
  • maakt landelijke afspraken over financiën, randvoorwaarden en heldere verantwoordelijkheden voor kwalitatief hoogstaande en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Zie ook de lijn 'Onderwijs is samen opgroeien' van onze Strategische agenda 2018-2021

Meer weten?

Voor meer informatie over het thema School, kind & omgeving kunt u terecht bij de Helpdesk of bij één van onze beleidsadviseurs:

 

Laatste nieuws

  • Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Verschillende kabinetten hebben de afgelopen jaren flink bezuinigd op het budget voor onderwijsachterstanden. Welke invloed hebben deze bezuinigingen in de praktijk? De Tweede Kamer debatteert woensdag 1 juli over onderwijsachterstanden, het lerarentekort en kwetsbare leerlingen. Voorafgaand aan dit debat delen schoolbestuurders Wiely Hendricks (De Haagse Scholen) en Arnoud Wever (PCPO Midden-Brabant) hun ervaringen. 

  • In februari dit jaar is het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma ‘Onderwijsachterstanden’ van start gegaan met een conferentie in de Rijtuigenloods. Leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers en onderzoekers deelden daar hun kennis, ervaringen en behoeftes over de bestrijding van onderwijsachterstanden. Een van de wensen was om een positievere benaming te hanteren. Daarom gaat het programma nu verder onder de naam 'Onderwijskansen'. 

Standpunten

  • Schoolzwemmen blijft vooral in grote steden van levensbelang

    Zonder schoolzwemmen zou één op de vijf kinderen in de grote steden geen zwemdiploma behalen. Belangrijk dus om te behouden in een waterrijk land als Nederland. 

  • School mag nooit afhankelijk zijn van commerciële partij

    De PO-Raad ziet dat het onderwijs en bedrijfsleven steeds meer met elkaar in aanraking komen, vooral rond ICT, techniek en bewegingsonderwijs. Scholen kunnen hier de vruchten van plukken, maar mogen wat de PO-Raad betreft nooit afhankelijk worden van het bedrijfsleven.

  • Geen wettelijk voorgeschreven antipestprogramma's

    De PO-Raad wil dat scholen werken aan sociale veiligheid op een manier die past bij hun eigen visie en die tegemoet komt aan vragen die spelen in de lokale situatie. De meeste scholen zijn al voortvarend aan de slag met beleid tegen pesten en hebben goed zicht op het welbevinden van hun leerlingen. Om die reden heeft de PO-Raad zich altijd verzet tegen verplichte antipestprogramma's op scholen. 

Agenda

Komende evenementen

  • vr
    18
    sep

    Landelijke IKC-dag 2020

    10:00 - 15:00
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • di
    22
    sep

    Studiedag LOWAN PO

    09:30 - 15:30
    Ede
    Georganiseerd door: 
    Extern
  • wo
    23
    sep

    Studiedag LOWAN PO

    09:30 - 15:30
    Ede
    Georganiseerd door: 
    Extern
  • do
    01
    okt

    Expertgroep School & Omgeving

    10:00 - 13:00
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders
  • wo
    14
    okt

    Conferentie 'Genderwijs'

    10:00 - 17:00
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
Meer agenda-items

Toolbox School, kind en omgeving

Hier vind je hulpmiddelen die helpen bij diverse thema's in en om de school. 

Vensters: voor het verhaal achter de cijfers

Iedere school heeft zijn eigen pagina op scholenopdekaart.nl. Scholen presenteren zichzelf aan ouders en stakeholders. 

Ondersteuningsroute-kaart

Overzicht waarmee scholen ouders kunnen helpen de weg te vinden, wanneer het op school niet goed gaat. 

Veelgestelde vragen

  • Mag een basisschool kinderen die niet gevaccineerd zijn weigeren?

    Vanwege de leerplicht mogen scholen niet-gevaccineerde leerlingen niet weigeren. In Nederland vallen alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar onder de leerplicht. Dat betekent dat zij naar school moeten en scholen hen niet kunnen weigeren.

    Voor kinderopvanginstellingen is er nu nog geen duidelijke richtlijn. Het kabinet onderzoekt momenteel of het kinderopvanginstellingen wel kan verplichten om niet-ingeënte kinderen te weigeren.

    Wil je meer informatie? Lees hier meer op de website van de Rijksoverheid.

  • Tellen de avonduren van een schoolkamp mee als onderwijstijd?

    Als onderwijstijd op schoolkamp gelden alleen de uren die op een reguliere schooldag van de school ook als onderwijstijd gelden. Het schoolkamp vindt dus voor een deel binnen onderwijstijd plaats en voor een substantieel deel buiten onderwijstijd.

  • Wat zegt wet- en regelgeving over vrijstelling van onderwijsactiviteiten vanwege geloofsovertuiging?

    Een ouder heeft vrijstelling gevraagd van onderwijsactiviteiten. Deze ouder wil de kinderen niet laten deelnemen aan het schoolkamp vanwege hun geloofsovertuiging. Wat zegt de wet- en regelgeving hierover?

    Artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs zegt het volgende:

    1.De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten, met dien verstande dat die onderwijsactiviteiten voor de leerlingen onderling kunnen verschillen.

    2.Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van de centrale eindtoets of de andere eindtoetsen, bedoeld in artikel 9b. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

    Dit betekent dat een ouder een verzoek kan indienen voor een vrijstelling van een onderwijsactiviteit. Het bevoegd gezag bepaalt welke vervangende onderwijsactiviteit hiervoor in de plaats komt.