School, kind & omgeving

Groep jongens op een rij die elkaar gebroederlijk vasthouden en lachend kijken

It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork.

Doorgaande ontwikkellijn 

Het primair onderwijs is een schakel in de keten in de totale ontwikkeling van jonge kinderen. De PO-Raad vindt het daarom belangrijk om met die omgeving in verbinding te staan en zo gezamenlijk te zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor elk kind. De PO-Raad wil de schakels zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten en wil dat mogelijke achterstanden zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Daarvoor werkt het onderwijs samen met ouders, kinderopvang, voorschool, naschool, sport- en culturele organisaties, jeugdzorg, gemeente, politie, zorginstellingen en andere partners.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad:

  • stuurt aan op het wegnemen van wetten en regels die samenwerking tussen opvang, onderwijs en jeugdhulp belemmeren in plaats van faciliteren;
  • ijvert voor flexibilisering van het stelsel, onder meer met experimenteerruimte voor scholen die kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs beter met elkaar willen verbinden of so/sbo/bao-scholen die vergaand willen samenwerken;
  • maakt zich sterk voor het weer opbouwen van het afgebroken onderwijsachterstandenbeleid en voor onderwijs aan nieuwkomers;
  • praat mee over nieuwe bestuurlijke verhoudingen om onderwijs, jeugdhulp en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten;
  • maakt landelijke afspraken over financiën, randvoorwaarden en heldere verantwoordelijkheden voor kwalitatief hoogstaande en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Zie ook de lijn 'Onderwijs is samen opgroeien' van onze Strategische agenda 2018-2021

Meer weten?

Voor meer informatie over het thema School, kind & omgeving kunt u terecht bij de Helpdesk of bij één van onze beleidsadviseurs:

Laatste nieuws

  • Basisschoolleerlingen bewegen steeds minder goed. De school heeft hier maar voor een deel invloed op. Vooral hoe leerlingen zelf hun sportieve vaardigheden inschatten en hun BMI zijn van invloed op hun bewegingsvaardigheid. Ook doen jongens het beter dan meisjes. Dat blijkt uit het rapport Peil.Bewegingsonderwijs dat de Inspectie van het Onderwijs vrijdag publiceerde.

  • Is kinderopvang een arbeidsmarktinstrument of is het een middel om kinderen goed van start te kunnen laten gaan op de basisschool? Die belangrijke vraag stond ter discussie tijdens het algemeen overleg kinderopvang in de Tweede Kamer, dat plaatsvond aan de vooravond van de Week van het Jonge Kind.

  • Op zo’n 2400 scholen in heel Nederland wordt vandaag weer buiten les gegeven. Dankzij de actie van Jantje Beton en IVN Natuureducatie konden scholen inspiratie opdoen uit het Buitenlesboek dat speciaal voor deze actie werd gemaakt. PO-Raad voorzitter Rinda den Besten was te gast bij de Beatrixschool in Nieuwegein, waar de leerlingen een rekenles volgden op het schoolplein.

Standpunten

  • Schoolzwemmen blijft vooral in grote steden van levensbelang

    Zonder schoolzwemmen zou één op de vijf kinderen in de grote steden geen zwemdiploma behalen. Belangrijk dus om te behouden in een waterrijk land als Nederland. 

  • School mag nooit afhankelijk zijn van commerciële partij

    De PO-Raad ziet dat het onderwijs en bedrijfsleven steeds meer met elkaar in aanraking komen, vooral rond ICT, techniek en bewegingsonderwijs. Scholen kunnen hier de vruchten van plukken, maar mogen wat de PO-Raad betreft nooit afhankelijk worden van het bedrijfsleven.

  • Geen wettelijk voorgeschreven antipestprogramma's

    De PO-Raad wil dat scholen werken aan sociale veiligheid op een manier die past bij hun eigen visie en die tegemoet komt aan vragen die spelen in de lokale situatie. De meeste scholen zijn al voortvarend aan de slag met beleid tegen pesten en hebben goed zicht op het welbevinden van hun leerlingen. Om die reden heeft de PO-Raad zich altijd verzet tegen verplichte antipestprogramma's op scholen. 

Toolbox School, kind en omgeving

Hier vindt u hulpmiddelen die helpen bij diverse thema's in en om de school 

Netwerk School, kind en omgeving

Adviesgroep Gezonde school

Vensters: voor het verhaal achter de cijfers

Iedere school heeft zijn eigen pagina op scholenopdekaart.nl. Scholen presenteren zichzelf aan ouders en stakeholders. 

Ondersteuningsroute-kaart

Overzicht waarmee scholen ouders kunnen helpen de weg te vinden, wanneer het op school niet goed gaat. 

Veelgestelde vragen

  • Moet in een IKC ook onderwijspersoneel zich inschrijven in het Personenregister Kinderopvang?

    GGD GHOR heeft een factsheet ontwikkeld met informatie over het personenregister. Hierin is een tabel opgenomen met voorbeelden van personen die zich wel en niet hoeven te registreren in het personenregister. In deze tabel is te vinden dat;

    • Onderwijspersoneel werkzaam op een ‘brede school’ dat geen activiteiten verricht binnen het kinderopvangdeel, hoeft zich niet in te schrijven in het Personenregister Kinderopvang;
    • Onderwijspersoneel dat wel activiteiten in de kinderopvang verricht, dient zich wel aan te melden voor het Personenregister.

    Daarnaast is het van belang om te weten dat als onderwijspersoneel zich wil aanmelden voor het Personenregister Kinderopvang, zij moet beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) gericht op werken in de kinderopvang. Oók als zij al een doorlopende VOG hebben voor het onderwijs. Dit is omslachtig omdat het registreren en het aanvragen van een (extra) VOG geld en tijd kost. Bovendien belemmert het de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. De PO-Raad maakt zich er hard voor om deze regeling aan te passen, zodat onderwijspersoneel met een doorlopende VOG zich kosteloos kan registreren bij het Personenregister Kinderopvang.

  • Komen de middelen van het Werkdrukakkoord ook beschikbaar voor speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs?

    Het werkdrukakkoord geldt voor alle scholen in het primair onderwijs, dus ook voor het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs die onder de Wet op Expertisecentra (WEC) vallen. Een gemiddelde school met 225 leerlingen krijgt volgend schooljaar circa 35.000 euro voor werkdrukbeheersing. Er zal een bedrag per leerling worden opgenomen in de personele lumpsum, naar schatting is dit ongeveer € 156. Het definitieve bedrag wordt begin maart bekend.

  • Hoe kan ik mijn medewerkers hun bevoegdheid voor bewegingsonderwijs laten behalen, nu OCW de subsidie heeft stopgezet?

    Er is inderdaad een tijdelijke 3-jarige subsidie ingesteld voor het behalen van de bevoegdheid bewegingsonderwijs. Aanleiding was de discussie over de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. Het is een succesvolle regeling, het subsidieplafond is inmiddels helaas bereikt. De PO-Raad heeft gelobbyd voor verlenging en uitbreiding van de regeling, maar jammer genoeg zonder succes. OCW is van mening dat zij mogen besluiten waar de middelen van de onderbesteding van de lerarenbeurs (waar deze subsidie uit gefinancierd wordt) naartoe gaat.

    Overigens zou het een overweging kunnen zijn om, in het kader van goed werkgeverschap, de professionaliseringsmiddelen van uw bestuur / de school in te zetten voor het behalen van de bevoegdheid bewegingsonderwijs. Eventueel met een studieovereenkomst en terugbetalingsregeling.