Vier clusters
Het (v)so is onderverdeeld in vier clusters, op basis van de problematiek van de leerlingen.
Voor alle leerlingen moet er op reguliere scholen een passende plek te vinden zijn, vindt de Onderwijsraad. In een maandag verschenen advies stelt de raad dat het dan ook niet gewenst is om wettelijk mogelijk te maken dat particulier onderwijs de zorg voor kinderen met een zware ondersteuningsvraag overneemt. Wel kunnen publieke scholen bij particuliere scholen expertise en materiaal inkopen.
Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.
Het speciaal onderwijs heeft te maken met een grote toestroom aan leerlingen. Veel scholen werken zelfs met wachtlijsten. De PO-Raad en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) brengen de komende tijd in kaart hoe groot deze problematiek is in het speciaal onderwijs. Samen met schoolbesturen, lerarenopleiders, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werken we aan effectieve oplossingen.